תקציר פסק הדין

תיק בג"ץ 7041/16: עתירה נגד הפקעת מקרקעין בירושלים

בעתירה זו פנו עותרים שונים נגד הפקעת מקרקעין בצפון ירושלים על ידי שר האוצר מכוח פקודת הקרקעות. העתירה מכוונת נגד הודעות הפקעה שפורסמו בשנים 1970 ו-1982. העותרים מבקשים מבית המשפט להורות על ביטול הפקעת הקרקעות.

העותרים כוללים את עאידה אדיב באמיה ושותפיה, כאשר ההליך מלווה על ידי עו"ד נאיל ראשד. המשיבים לעתירה הם שר האוצר עצמו, עיריית ירושלים, ומדינת ישראל באמצעות רשות מקרקעי ישראל. עורכי הדין רנאד עיד מייצגים את המשיבים 1 ו-3, ועמידה על זכותם עו"ד אביבה ראייר בן-שלוש מייצגת את עיריית ירושלים.

בית המשפט דן בטענות העותרים כי הפקעת הקרקעות נעשתה שלא כדין ובחוסר התאמה לצרכים הציבוריים המוצהרים. העותרים דורשים בחינה מחודשת של מטרות ההפקעה, במיוחד לאור הזמן הרב שחלף מאז פרסום ההודעות וללא כל מימוש או שינוי בסטטוס המקרקעים האמורים.

  • במועד הדיון המתואר, השופט נ' סולברג מציין כי יש למלא אחר ההוראות המשפטיות שהיו תקפות בזמני ההפקעה המקוריים ואף אם קיימות ראיות או נימוקים שיש בהם לשנות את ההחלטות שהתקבלו בזמנו.
  • אין במעורבות הנוכחית של העותרים כדי להביא לשינוי בעצם ההפקעה. עם זאת, איפשר בית המשפט הזדמנות לבחון את הנסיבות הקונקרטיות שעשויות להצדיק דיון או שינויים בהחלטות התכנוניות.

לעניין הבקשות להקפאה פיזית או משפטית של המצב הקיים במקרקעין עד בירור העתירה, השופט מציין שאין צורך להורות על הקפאה כללית, אך במקרה שיתעוררו נסיבות חדשות, תתאפשר הגשת בקשה נוספת להתערבות משפטית מתאימה.

השופט נ' הנדל והשופט א' שהם הסכימו עם פסק הדין של השופט סולברג, ובכך נתקבלו החלטותיהם פה אחד בנימוק שהנסיבות האמורות להפקעה אינן מצדיקות את שינוי המצב.

הדיון וההחלטות בשלב זה אינם נספחים לעריכת שינויים מהותיים בהתמודדות עם הפקעות דומות בעתיד, אך הם מביאים לידי בטוי את הצורך להפריד בין שינוי במדיניות עירונית או ממשלתית לבין מקרים פרטניים הנידונים בבית המשפט העליון.

בית המשפט נותר נאמן לתפקידו כמעין מפקח על פעולות המדינה במקרה של הפקעות קרקעות, תוך מתן דגש על שמירת הזכויות והנכסים של פרטים אשר עשויים להינזק מאי-מילוי הוראות החוק כראוי בזמן הנכון.

בכך, נסגר הדיון בהפקעות ובקשות למתן צווים על תנאי, כאשר בית המשפט העליון קובע את גבולות הגזרה לפעילות משפטית ואזרחית במקרקעין בצפון ירושלים במקרה זה.

לקריאת פסק-דין לחץ כאן
בג"צ 7041/16 – עאידה אדיב באמיה נ' שר האוצר
בגץ
7041/16
בית המשפט:
בית המשפט העליון
תאריך:
17-01-2017
מאת:
מערכת אתר Judgments.org.il
עותרי/מבקשים:
  1. עאידה אדיב באמיה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  2. אחמד מוחמד סעיד חמד (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  3. רפת גודת עווד אללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  4. שריף מחמוד עווד אללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  5. עסם מדחת עווד אאללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  6. סמיח (סמיר) דאווד חסין (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  7. השאם מחמוד עבד אלגני חוסין (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  8. יוסף שחאדה יוסף עווד אללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  9. יוסף שחאדה יוסף עווד אללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  10. יאסין שחאדה יוסף עווד אללה (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
  11. יוסרא שחאדה יוסף אשחאם (באמצעות עו"ד נאיל ראשד)
משיבים:
  1. שר האוצר (באמצעות עו"ד רנאד עיד)
  2. עיריית ירושלים (באמצעות עו"ד אביבה ראייר בן שלוש)
  3. מדינת ישראל - רשות מקרקעי ישראל (באמצעות עו"ד רנאד עיד)
בפני השופטים:
  1. נ' הנדל (שופט)
  2. נ' סולברג (שופט)
  3. א' שהם (שופט)
פסק-דין
נושאים:

מקרקעין - תכנון ובניה - הפקעה

var MareMakom = "בגצ 7041/16 - עאידה אדיב באמיה נ' שר האוצר, תק-על 2017(1), 2950(17/01/2017) "; p.IDHidden{display:none;}

1

בבית המשפט העליון

בג"ץ 7041/16

לפני:

כבוד השופט נ' הנדל

כבוד השופט נ' סולברג

כבוד השופט א' שהם

העותרים:

1. עאידה אדיב באמיה

2. אחמד מוחמד סעיד חמד

3. רפת גודת עווד אללה

4. שריף מחמוד עווד אללה

5. עסם מדחת עווד אאללה

6. סמיח (סמיר) דאווד חסין

7. השאם מחמוד עבד אלגני חוסין

8. יוסף שחאדה יוסף עווד אללה

9. יוסף שחאדה יוסף עווד אללה

10. יאסין שחאדה יוסף עווד אללה

11. יוסרא שחאדה יוסף אשחאם

נ ג ד

המשיבים:

1. שר האוצר

2. עיריית ירושלים

3. מדינת ישראל - רשות מקרקעי ישראל

עתירה למתן צו על-תנאי

בשם העותרים:

עו"ד נאיל ראשד

בשם המשיבים 1 ו-3:

עו"ד רנאד עיד

בשם המשיבה 2:

עו"ד אביבה ראייר בן שלוש

פסק-דין

השופט נ' סולברג:

1. העתירה שלפנינו מכוונת נגד הודעות על הפקעת מקרקעין שפורסמו על-ידי שר האוצר (להלן: השר) בשנים 1970 ו-1982.

2

רקע

2. ביום 30.8.1970 פרסם השר הודעה על כוונתו להפקיע שטח של כ-1,200 דונם מצפון לירושלים (י"פ התש"ל 1656) מכוח הסמכות הנתונה לו בסעיפים 5 ו-7 לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943 (להלן: פקודת הקרקעות). ביום 1.7.1982 פורסמה הודעה נוספת על כוונת השר להפקיע מקרקעין בשטח של כ-137 דונם (י"פ התשמ"ב 2831) באותו אזור (להלן יכונו שטחי שתי ההפקעות, שביניהן מתקיים רצף טריטוריאלי: שטח ההפקעה). על חלקו הדרומי של שטח ההפקעה הוקם אזור התעשייה עטרות; חלקו הצפוני, הקרוב לשדה התעופה עטרות, נועד לצרכי התעשייה האווירית, אולם עד כה לא נתפסה החזקה בשטח זה ולא נעשו צעדים לפיתוחו. יצוין, כי ביום 8.3.2007 פורסמה הודעה על הקניית המקרקעין נשוא ההפקעה הראשונה כקניין המדינה לפי סעיף 19 לפקודת הקרקעות (י"פ התשס"ז 5638).

עיקרי טענות הצדדים

3. העותרים, הטוענים לזכויות בחלק מן המקרקעין טרם הפקעתם, מבקשים מבית המשפט שיורה על ביטול ההפקעה והשבת החלקות לידיהם. מדובר בחלקות המצויות באזור הצפוני של שטח ההפקעה, אשר שטחן המצטבר הוא כששים דונם (החלקות המדוברות הן: חלקות 4-5 בגוש 29509; חלקה 5 בגוש 29509; חלקות 17, 21-22, וחלק מחלקה 12 בגוש 29508; חלק מחלקה 48 בגוש 29506; להלן: החלקות). לטענת העותרים, השטח בו מצויות חלקותיהם עומד בשיממונו מזה עשרות שנים, מבלי שהמדינה תפעל לפתחו בהתאם לתכלית הציבורית שלשמה הופקע. לשיטתם, אזלת ידה של המדינה במחדלה זה, מלמדת על זניחתה את מטרת ההפקעה, ולמצער על העדרו של צורך ציבורי אמיתי במימושה. העותרים מוסיפים, כי פיתוח החלקות הפך בלתי אפשרי ובלתי מעשי, עם הקמת גדר ההפרדה החוצה את שטח ההפקעה ומבודדת את האזור שבו מצויות חלקותיהם מיתר חלקי שטח ההפקעה.

3

4. עמדת המשיב 1 והמשיבה 3 (להלן: המדינה) ניתנה בתגובה מקדמית שהוגשה ביום 25.12.2016. לשיטת המדינה, יש להורות על דחיית העתירה מבלי לדון בה לגופה. בקשר לכך, עומדת המדינה על שורת פגמים שנפלו בעתירה כפי שהוגשה: ראשית, מצביעה המדינה על השיהוי הכבד שבפניית העותרים לערכאות, בחלוף עשרות שנים למן פרסום הודעות ההפקעה; שנית, נטען כי העותרים לא שטחו טענותיהם תחילה לפני הרשות הרלבנטית, רשות מקרקעי ישראל, ובידוע כי אין לשעות לעתירה שעניינה לא מוצה תחילה; שלישית, העתירה אינה מגובה באסמכתאות הנדרשות כדי להוכיח את זכויותיהם הקנייניות של העותרים בחלקות. בקשר לכך, עמדה המדינה על נסחי רישום הזכויות שצורפו לעתירה, וטענה כי העותרים אינם הבעלים הרשומים כבעלי הזכויות בחלקות, עובר לפרסום הודעות ההפקעה; רביעית, בשים לב להוראות סעיף 27(ב)(2) לחוק לתיקון פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) (מס' 3), התש"ע-2010 (להלן: התיקוןלפקודת הקרקעות), נעדרים העותרים עילת תביעה, שכן הוראות החוק מורות כי לא יחולו זכויות השבה על הפקעות מקרקעין שבוצעו עובר לשנת 1985.

המדינה טוענת כי גם לגופם של דברים לא נפל פגם בפעולותיה. לטענתה, שתי ההפקעות בוצעו לצורך ציבורי מובהק, ואין לראות באי-שימוש בקרקע עדות לזניחת מטרת ההפקעה. אמנם, עם הקמת גדר ההפרדה, ובשל המצב הביטחוני, לא קידמה המדינה פיתוח בשטח אותן חלקות, המצויות בסמוך לגדר ומעבר לה, אך מצב זה הוא זמני במהותו, ואילו הצורך הציבורי בהפקעת השטח עומד בתוקפו.

5. המשיבה 2, עיריית ירושלים, טוענת כי לאחר בדיקה מעמיקה שערכה, אין בידיה מידע על הפקעה שביצעה בשטח, ומשכך יש להורות על מחיקתה כמשיבה.

דיון והכרעה

6. עתירה זו נדונה לדחייה מבלעדי דיון בה לגופה; כטענת המדינה, לוקה העתירה בשורה של פגמים, שדי בכל אחד מהם כדי להביא לדחייתה על הסף.

7. בידוע כי אין להקל ראש בחשיבותן של עילות הסף לדיון בעתירה. מראיהן מתעתע. ביסודן, נועדו אלה לממש עקרונות שבמדיניות שיפוטית, ברם, יש בהן כדי לתרום גם לעניינים שבליבת ההליך, ולליבון שאלות הנתונות במחלוקת בין הצדדים. טול למשל את הדרישה המוטלת על העותר לפנות תחילה אל הרשות הרלבנטית, ולמצות את ההליכים הלבר-דיוניים בטרם יפנה אל ערכאות המשפט. עילת סף זו היא תולדה של מסכת שיקולים נכבדה, דיוניים ומהותיים כאחד; על חשיבותה עמדתי במקום אחר:

4

"לא בדקדוקי עניות של פרוצדורה עסקינן, אלא במהות: הסדר הטוב; היעילות; החסכון במשאבים; מיקוד המחלוקת וציוני-דרך לפתרונה; הפעלת שיקול דעת מקצועי; הפריית השיח שבין האזרח לבין הרשות; כיבוד הדדי בין הרשות השופטת לבין הרשות המבצעת; כל אלה מחייבים מיצוי הליכים תחילה, וביקורת שיפוטית אחר כך" (בג"ץ 112/12אדם טבע ודין אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' ממשלת ישראל (24.5.2012) פסקה 8; וכן: עע"מ 9589/16 עמותת בית הספר הדמוקרטי עמק האלה נ' מדינת ישראל משרד החינוך (20.12.2016); עוד בעניין זה ראו: נ' סולברג "שִמרו משפט ועשו צדקה"דין ודברים ח 13, 22-24 (התשע"ד-2014)).


במקרה שלפנינו, מתחדד הצורך בפניה מוקדמת אל הרשות, למשל, נוכח טענות המדינה כי העתירה אינה מגלה כי לעותרים מעמד כלשהו במקרקעין, וכי אין באי-פיתוחם של חלק מן המקרקעין נשוא ההפקעה כדי ללמד על כך שמטרת ההפקעה נזנחה.

8. צודקת המדינה גם בטענותיה האחרות. השיהוי מכביד, והעתירה אינה מגלה טעם משכנע מדוע הוגשה רק כעת, בחלוף עשרות שנים למן פרסום הודעות ההפקעה. לא זו אף זו, לשונו הברורה של סעיף 27 לתיקון לפקודת הקרקעות, מקשה על העותרים לטעון נגד ההפקעה. על-פי הוראות סעיף זה, הרשות אינה מחויבת כלפי הבעלים המקוריים ככל שמדובר בקרקע שהופקעה מכוח פקודת הקרקעות לפני שנת 1985. על כן, אין המדינה מחויבת להחזיר לעותרים את המקרקעין, וזאת משום שההודעה לפי סעיף 7 לפקודה ניתנה על-ידי השר בשנים 1970 ו-1982, דהיינו הרבה למעלה מן המועד הקבוע בחוק (ראו: ע"א 9631/05 ארד נ' מדינת ישראל, דברי השופטת א' פרוקצ'יה בפסקה 48 (16.12.2010); ע"א 7043/14 חברת הכשרת הישוב בישראל בע"מ נ' רשות מקרקעי ישראל 1.5.2016)).

9. נוכח האמור, שוב אין אנו נדרשים להכריע באם, כטענת העותרים, ההפקעה לא נעשתה בהכרח לצורך ציבורי, או שלמצער מטרת ההפקעה נזנחה. כאמור, אין העתירה מצדיקה דיון בה לגופה; עם זאת, נציין, כי מוטב לו היו נותנים העותרים ליבם גם לפסיקה המורה כי משהסכימו הצדדים כי חלק נכבד מהשטח המופקע אכן מומש לצרכים ציבוריים, כבענייננו, אין מקום לטעון שדין שונה יחול על חלק משטח זה (השוו למשל: דנג"ץ 4466/94 נוסייבה נ' שר האוצר, פ"ד מט(4) 68, בפיסקה 9 (1995); ע"א 6534/10 ששון נ' רשות הפיתוח, בפסקה 8 לפסק דינו של השופט י' עמית (18.4.2012) בג"ץ 3984/13 אטי (יטי) בורג נ' שר האוצר (31.7.2014)).

10. אציע אפוא לחברי לדחות את העתירה על הסף.

העותרים ישאו, יחדיו, בהוצאות המשיבים בסך של 10,000 ₪; מחציתם למשיבים 1 ו-3 ומחציתם למשיבה 2.

5

ש ו פ ט

השופט נ' הנדל:

אני מסכים.

ש ו פ ט

השופט א' שהם:

אני מסכים.

ש ו פ ט

הוחלט כאמור בפסק הדין של השופט נֹעם סולברג.

ניתן היום, ‏י"ט בטבת התשע"ז (‏17.1.2017).

ש ו פ ט

ש ו פ ט

ש ו פ ט

_________________________

העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 16070410_O04.doc עב

ייצוא ל־PDF

    זקוקים לייעוץ משפטי דחוף מעורך דין מומחה בנושא זה?


    זמינות 24 שעות ביממה למקרי חירום | השאירו פרטים לחזרה:




    בקשה להסרת מסמך

    בג"צ 7041/16 – עאידה אדיב באמיה נ' שר האוצר


      בעל דין בהליך דנן המעוניין להסיר פסק דין ו/או החלטה ממאגר האתר, יכול לבקש לעשות כן בהתאם לתקנון האתר באמצעות טופס הפנייה הבא.


      מובהר בזאת, כי כל בקשת הסרה, כאמור, תיבחן לגופה ותיעשה בכפוף לשיקול דעתם הבלעדית של מנהלי האתר, בין היתר בהתחשב בחשיבותו המשפטית של המידע אשר הסרתו מבוקשת.


      להסרה מיידית של פסק דין ו/או החלטה שלגביו קיים צו איסור פרסום, אנא ציינו זאת בפנייתכם וצרפו העתק מן הצו כתנאי להסרתו.






      כתבות ומאמרים מקצועיים בתחום המשפט

      מסעדה חויבה בפיצוי בשל הפרת זכויות יוצרים על מנגינות

      מסעדה חויבה בפיצוי בשל הפרת זכויות יוצרים על מנגינות

      מקרה נוסף עוסק בהפרת זכויות יוצרים, כאשר בית עסק נדרש לפצות בעלי זכויות על השמעת יצירות מוזיקליות מבלי שקיבל על כך אישור. מה עומד בבסיס...

      גזרי דין חמורים כנגד נאשם בתאונת דרכים קטלנית: רכיב הפיצוי והעונש המרתיע

      גזרי דין חמורים כנגד נאשם בתאונת דרכים קטלנית: רכיב הפיצוי והעונש המרתיע

      מערכת המשפט בישראל מטילה עונשי מאסר ופיצוי משמעותיים במקרים של תאונות דרכים קשות. לאחרונה הושג פסק דין בתיק תאונת דרכים שהביאה לפגיעות חמורות ולמוות, והנאשם...

      דיון משפטי בפיצויים בגין פגיעת גוף: עקרונות חישוב ופסיקת בית המשפט

      דיון משפטי בפיצויים בגין פגיעת גוף: עקרונות חישוב ופסיקת בית המשפט

      פיצויי נזקי גוף: כיצד נקבעים הסכומים ומהם הכללים המנחים? רקע: פגיעה ותביעת פיצויים תאונות לעיתים גורמות לפגיעות גופניות משמעותיות עבור הנפגע. כאשר אדם סובל מפציעה,...

      הסדרה חוזית בין בני זוג לשעבר: הסכמה על חלוקת רכוש מזכה בהפחתת חבות מס

      הסדרה חוזית בין בני זוג לשעבר: הסכמה על חלוקת רכוש מזכה בהפחתת חבות מס

      פרידה בין בני זוג מובילה לעיתים להסכמים מורכבים בענייני רכוש. מאמר זה בוחן מקרה בו בני זוג לשעבר הגיעו להסכמות הדדיות אשר נבחנות על ידי...

      מאסר על תנאי לנהג ותיק שעבר עבירת תנועה: מהי הענישה הנהוגה?

      מאסר על תנאי לנהג ותיק שעבר עבירת תנועה: מהי הענישה הנהוגה?

      גבר בן 71, בעל ותק רב מאחורי ההגה, עמד לאחרונה בפני בית המשפט לתעבורה בעקבות עבירה חמורה של אי מילוי הוראת תמרור. מדובר במקרה המדגיש...

      פיצויים בתאונת דרכים: כיצד נקבעים האחוזים ומה המשמעות הכלכלית לנפגע?

      פיצויים בתאונת דרכים: כיצד נקבעים האחוזים ומה המשמעות הכלכלית לנפגע?

      פגיעות גוף בתאונות דרכים עשויות להוביל להליך משפטי מורכב, במסגרתו נקבעים פיצויים בהתאם לאחוזי הנכות של הנפגע ולתנאי הפוליסה. מערכת המשפט מתמודדת מדי יום עם...

      פסיקה חדשה בסוגיית חובות ואכיפת תשלומים – סקירה משפטית מעמיקה

      פסיקה חדשה בסוגיית חובות ואכיפת תשלומים – סקירה משפטית מעמיקה

      הפסיקה האחרונה בתחום ההוצאה לפועל מעוררת עניין רב, כאשר סוגיית החלוקה והגבייה של חובות ציבוריים נבחנת ביסודיות על ידי בתי המשפט. בכתבה זו נסקור את...

      הליכי גבייה בהוצאה לפועל: מה עושים כאשר נדרש לשלם חוב?

      הליכי גבייה בהוצאה לפועל: מה עושים כאשר נדרש לשלם חוב?

      הוצאה לפועל היא מערכת משפטית האחראית על אכיפת פסקי דין וחיובים כספיים, ומטרתה להבטיח שזוכים יוכלו לקבל את המגיע להם מחייבים שאינם משלמים מרצון. כיצד...