תקציר פסק הדין

סיפור המחלוקת בכמה בג"צים על הטבות מס

בבית המשפט העליון נידונו מספר עתירות שונות, שיובאו בפני השופטים, כולל הנשיאה מ' נאור ואחרים. העתירות כוללות את בג"ץ 8300/02, בג"ץ 7742/03, בג"ץ 6880/05, בג"ץ 6901/05, בג"ץ 8371/05, בג"ץ 463/06, בג"ץ 4659/06 ובג"ץ 6832/07. כל אחת מהעתירות הללו נגעה לנושא של הטבות מס והכרת רשימת היישובים שזכאים להטבות אלו.

בין העותרים ניתן למצוא מועצות מקומיות כמו המועצה המקומית מזרעה והמועצה האזורית תמר, עמותות כמו האגודה לזכויות האזרח ועדאלה, ומספר אישי ציבור וראשי מועצות מיישובים שונים. המשיבים בעתירות אלו כוללים את ממשלת ישראל, שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת.

הנושא המרכזי שמעסיק את הבג"צים הוא עניין הטבות המס שניתנות לאוכלוסיות באזורים שונים בארץ. אלו כוללים התחשבות במצב הכלכלי והחברתי של האזור, ולא צוין אם יש מגבלות כלשהן על הגשת הבקשות להכלל ברשימה זו. המשמעות היא תמריץ כלכלי למי שגר באזורים פחות מפותחים או בעייתיים מבחינה ביטחונית.

במסגרת הדיונים, עלתה הדרישה להאריך את תוקף ההחלטות שניתנו לגבי הטבות המס עבור כמה יישובים ספציפיים כמו ערבה תיכונה, חבל אילות, חצור הגלילית, ערד ובית שאן. התוקף הוארך מספר פעמים כדי לאפשר ליישובים להמשיך להנות מההטבות בזמן שהליכי חקיקה בנוגע להטבות הללו נדונים בכנסת.

  • ביום 22 בנובמבר 2015, המדינה והמשיבים האחרים עודכנו שעליהם להגיש עדכונים על ההתקדמות בחקיקה המסדירה את רשימת היישובים.
  • ב-30 בנובמבר 2015, בית המשפט אישר את בקשת המדינה להאריך את תוקף ההטבות עד ל-1 בינואר 2016 עבור חלק מהיישובים.

לרקע הפעולה המשפטית הזו, קיימת מחלוקת עקרונית על תחומי ההכרה ביישובים הזכאים ועל אופן ההחלטה אילו מהיישובים יזכו בהטבות המס. במקביל לפעולה המשפטית, ישנה דרישה מתמשכת מהמחוקקים ליצור מנגנון קבוע וברור להטבות כדי למנוע שינויי פתאום שיכולים להשפיע לרעה על תושבי האזורים הפחות מפותחים.

על אף שהעתירות הגישו מספר גופים, ישנם אלה שביקרו את הנושא וטענו כי אופן חלוקות ההטבות הכלכליות לא תמיד מדויק. התהליך המשפטי גרם לשיתוף פעולה מעניין של גופי ממשל שונים בעת הדיונים, שהובילו להובנה ששינויי חקיקה חשובים כדי לגבש פתרון קבוע יותר.

בסופו של דבר, העתירות הללו שמובאות עוסקות בנושאים עקרוניים של חלוקת הטבות כלכליות, שקיפות ונגישות במסגרת חוקים ברורים ומתוקנים, במטרה להבטיח חלוקה צודקת יותר של המשאבים הלאומיים.

לקריאת החלטה לחץ כאן
בג"צ 8300/02 – גדבאן נסר נ' ממשלת ישראל
בגץ
8300/02
בית המשפט:
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
תאריך:
17-09-2015
מאת:
מערכת אתר Judgments.org.il
עותרי/מבקשים:
  1. גדבאן נסר
  2. מועצה מקומית מזרעה
  3. מועצה אזורית תמר
  4. ראש המועצה האזורית תמר
  5. האגודה לזכויות האזרח בישראל
  6. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל
  7. ראש המועצה המקומית חורה
  8. ראש המועצה המקומית כסייפה
  9. ראש המועצה המקומית לקייה
  10. ראש עיריית רהט
  11. סלימאן אלגירנאוי
  12. גומעה אלזבארגה
  13. אבראהים אבו ארטיוש
  14. ח'ליל אלעמור
  15. אלעמור יוסף
  16. חסין מסעודין
  17. חמאמדה סלימאן
  18. יוסף אלעטאונה
  19. קאיד אבו אלקיעאן
  20. עיריית אריאל
  21. מועצה מקומית כיסרא סמיע
  22. סמיר זידאן
  23. מאדי מנדוה
  24. עיריית כרמיאל
  25. עיריית עכו
  26. עיריית טבריה
בפני השופטים:
  1. מ' נאור (נשיאה)
החלטה

1

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

בג"ץ 8300/02

בג"ץ 7742/03

בג"ץ 6880/05

בג"ץ 6901/05

בג"ץ 8371/05

בג"ץ 463/06

בג"ץ 4659/06

בג"ץ 6832/07

העותרים בבג"ץ 8300/02:

1. גדבאן נסר

2

העותרים בבג"ץ 7742/03:

העותרת בבג"ץ 6880/05:

העותרים בבג"ץ 6901/05:

העותרת בבג"ץ 8371/05:

העותרת בבג"ץ 463/06:

העותרים בבג"ץ 4659/06:

העותרות בבג"ץ 6832/07:

2. מועצה מקומית מזרעה

1. מועצה אזורית תמר

2. ראש המועצה האזורית תמר

האגודה לזכויות האזרח בישראל

1. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט

הערבי בישראל

2. ראש המועצה המקומית חורה

3. ראש המועצה המקומית כסייפה

4. ראש המועצה המקומית לקייה

5. ראש עיריית רהט

6. סלימאן אלגירנאוי

7. גומעה אלזבארגה

8. אבראהים אבו ארטיוש

9. ח'ליל אלעמור

10. אלעמור יוסף

11. חסין מסעודין

12. חמאמדה סלימאן

13. חמאמדה סלימאן

14. יוסף אלעטאונה

15. קאיד אבו אלקיעאן

עיריית אריאל

מועצה מקומית כיסרא סמיע

1. סמיר זידאן

2. מאדי מנדוה

1. עיריית כרמיאל

2. עיריית עכו

3. עיריית טבריה

נ ג ד

המשיבים בבג"ץ 8300/02

1. ממשלת ישראל

ובבג"ץ 7742/03:

2. שר האוצר

3. ועדת הכספים של הכנסת

3

המשיבים בבג"ץ 6880/05:

המשיבים בבג"ץ 6901/05:

המשיבים בבג"ץ 8371/05:

המשיבים בבג"ץ 463/06:

המשיבים בבג"ץ 4659/06:

המשיבים בבג"ץ 6832/07:

צד קשור בבג"ץ 8300/02:

4. היועץ המשפטי לממשלה

1. משרד האוצר

2. נציבות מס הכנסה

3. המועצה האזורית ערבה תיכונה

4. עיריית ערד

5. עיריית בית שאן

6. המועצה האזורית חבל אילות

7. המועצה המקומית חצור הגלילית

1. שר האוצר

2. היועץ המשפטי לממשלה

3. מועצה אזורית ערבה תיכונה

1. משרד האוצר

2. נציבות מס הכנסה

1. ראש ממשלת ישראל

2. שר הביטחון

3. שר האוצר ואגף מס רכוש

4. שר החקלאות

5. שר הבינוי והשיכון

6. שר התשתיות הלאומיות

7. שר התחבורה

8. שר החינוך התרבות והספורט

9. שר העבודה והרווחה

10. שר לענייני דתות

11. שר הבריאות

12. שר התיירות

13. שר הפנים

14. שר המסחר והתעשייה

1. ראש הממשלה

2. ממשלת ישראל

3. שר האוצר

1. ממשלת ישראל

2. שר האוצר

3. היועץ המשפטי לממשלה

4. עמותת פורום יישובי קו העימות

כנסת ישראל

הודעת עדכון מטעם המדינה מיום 30.8.2015

תגובת המשיבות 7-3 בבג"ץ 6880/05 והמשיבה 3

בבג"ץ 6901/05 מיום 10.9.2015 להודעת המדינה

מיום 30.8.2015

בשם המשיבות 7-3 בבג"ץ 688005

והמשיבה 3 בבג"ץ 6901/05: עו"ד דוד זילר; עו"ד זיו שוורץ

בשם המדינה: עו"ד דנה בריסקמן

החלטה

לתגובת המדינה, העותרת בבג"ץ 6880/05 והעותרים בבג"ץ 6901/05 עד ליום 18.10.2015.

ניתנה ביום, ‏ג' בתשרי התשע"ו (‏16.9.2015).

תוקנה היום, ד' בתשרי התשע"ו (17.9.2015).

ה נ ש י א ה

_________________________

העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 02083000_C70.doc דז

מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,

ייצוא ל־PDF

    זקוקים לייעוץ משפטי דחוף מעורך דין מומחה בנושא זה?


    זמינות 24 שעות ביממה למקרי חירום | השאירו פרטים לחזרה:




    בקשה להסרת מסמך

    בג"צ 8300/02 – גדבאן נסר נ' ממשלת ישראל


      בעל דין בהליך דנן המעוניין להסיר פסק דין ו/או החלטה ממאגר האתר, יכול לבקש לעשות כן בהתאם לתקנון האתר באמצעות טופס הפנייה הבא.


      מובהר בזאת, כי כל בקשת הסרה, כאמור, תיבחן לגופה ותיעשה בכפוף לשיקול דעתם הבלעדית של מנהלי האתר, בין היתר בהתחשב בחשיבותו המשפטית של המידע אשר הסרתו מבוקשת.


      להסרה מיידית של פסק דין ו/או החלטה שלגביו קיים צו איסור פרסום, אנא ציינו זאת בפנייתכם וצרפו העתק מן הצו כתנאי להסרתו.






      כתבות ומאמרים מקצועיים בתחום המשפט

      נדחתה בקשת אישה לבטל הסכם גירושין שנחתם ימים ספורים קודם: "לא הוכחה כפייה, מדובר בהסכם סביר בנסיבות"

      נדחתה בקשת אישה לבטל הסכם גירושין שנחתם ימים ספורים קודם: "לא הוכחה כפייה, מדובר בהסכם סביר בנסיבות"

      בית המשפט לענייני משפחה במחוז המרכז דחה לאחרונה תביעה של אישה שביקשה לבטל הסכם גירושין ימים ספורים לאחר שאושר. האישה טענה כי חתמה מתוך לחץ...

      למרות שהיא פתחה את תיק הגירושין: בית הדין הרבני הגדול חייב כתובה של 600 אלף שקל בשל קביעת אלימות קשה

      למרות שהיא פתחה את תיק הגירושין: בית הדין הרבני הגדול חייב כתובה של 600 אלף שקל בשל קביעת אלימות קשה

      בית הדין הרבני הגדול קיבל לאחרונה ערעור של אישה והורה לחייב את בעלה לשעבר בתשלום כתובה על סך 600 אלף שקל. בכך ביטל ההרכב את...

      טען לאיומים וחשיפת קשר מחוץ לנישואין – אך הסכם הגירושין נשאר בתוקף

      טען לאיומים וחשיפת קשר מחוץ לנישואין – אך הסכם הגירושין נשאר בתוקף

      בית משפט למשפחה במרכז הארץ דחה לאחרונה תביעה של בעל לביטול הסכם "שלום בית ולחילופין גירושין" שאושר כשנה קודם לכן. הבעל טען כי חתם על...

      בית המשפט: רשות מקומית לא הוכיחה המצאה כדין – דרישת תשלום בת שני עשורים בוטלה

      בית המשפט: רשות מקומית לא הוכיחה המצאה כדין – דרישת תשלום בת שני עשורים בוטלה

      פסק דין שניתן לאחרונה מאיר באור חדש את האיזון בין סמכויות הגבייה של רשויות מקומיות לבין זכויות התושבים להליך הוגן. בית משפט אזורי קיבל תביעה...

      הגוף בעיר האירוח, הכתובת בעיר הגבול: בני זוג אילצו את המדינה להכיר במעמד פינוי

      הגוף בעיר האירוח, הכתובת בעיר הגבול: בני זוג אילצו את המדינה להכיר במעמד פינוי

      בני זוג, הורים לשלושה, הצליחו לחייב את המדינה להכיר בכתובת מגוריהם בעיר גבול בצפון לצורך קבלת מעמד של מפונים, אף שאינם מתגוררים שם בפועל בימי...

      זמני שהות חוצי גבולות: בית המשפט התיר לאם לצאת עם בתה לפוסט‑דוקטורט בחו"ל בכפוף להסדרי קשר הדוקים

      זמני שהות חוצי גבולות: בית המשפט התיר לאם לצאת עם בתה לפוסט‑דוקטורט בחו"ל בכפוף להסדרי קשר הדוקים

      היתר ליציאה זמנית מן הארץ עם קטינה: שיקולי טובת הילדה והסדרי קשר חוצי גבולותבית המשפט לענייני משפחה במחוז המרכז קיבל לאחרונה תביעה של אם גרושה...