מה העונש על נסיעה במהירות 65–67 קמ״ש בתחום עירוני? כך עובדים הקנסות, הנקודות והאפשרויות המשפטיות
מה העונש על נסיעה במהירות 65–67 קמ״ש בתחום עירוני? כך עובדים הקנסות, הנקודות והאפשרויות המשפטיות

מדי יום נהגים מקבלים הודעות תשלום על מהירות מופרזת שנמדדה במצלמה או באכיפה ניידת. אחד התרחישים הנפוצים הוא נהיגה במהירות של כ-65–67 קמ"ש בדרך עירונית שבה המהירות המותרת היא 50 קמ"ש. מה המשמעות של חריגה כזו, אילו סנקציות עלולות להינתן, והאם יש דרך לבחון או לערער על הדו"ח? הכתבה שלפניכם עושה סדר, מסבירה את הכללים בצורה נגישה, ומשרטטת את הצעדים האפשריים גם למי שאינו משפטן.

המסגרת המשפטית: מהי עבירת מהירות וכיצד נקבע העונש

עבירת מהירות היא חריגה מן המהירות המרבית שהוגדרה לקטע דרך מסוים. המהירות המותרת משתנה בין תחום עירוני לבין כבישים בין-עירוניים ובין-מהירים, והיא מסומנת בתמרורים לאורך הדרך. העונש בעבירת מהירות נקבע בדרך כלל לפי שלושה פרמטרים מרכזיים: היקף החריגה מן המהירות המותרת, סוג הדרך (עירוני/בינעירוני/מהיר), והאופן שבו בוצעה המדידה (מצלמה, לייזר, ממל"ז, מכשיר דבורה וכדומה). ככל שהחריגה גבוהה יותר, כך הענישה צפויה להיות משמעותית יותר.

במקרים קלים יחסית, הרשויות מנפיקות הודעת תשלום עם קנס כספי ולעיתים גם נקודות מנהליות. במקרים מהותיים יותר, הנהג עשוי לקבל הזמנה לדין בבית המשפט לתעבורה, שם נשקלים שיקולים רחבים יותר, ובהם נסיבות הנהיגה, עבר תעבורתי, וסיכון לציבור. חשוב לזכור כי אין צורך לזכור מספרי סעיפים – די להבין שהשיטה פועלת לפי מדרגים ברורים: חריגה קטנה בדרך כלל תוביל לקנס, וחריגה גדולה עשויה לכלול נקודות רבות, פסילה מותנית ולעיתים אף פסילה בפועל.

איך מודדים מהירות ולמה יש משמעות לסטייה טכנית

המהירות נמדדת באמצעים שונים: מצלמות דרך אוטומטיות, מכשירי לייזר ידניים, ממל"ז או מכשירי דבורה המותקנים בניידות. לכל שיטת אכיפה יש דרישות תחזוקה, כיול ובקרה. העיקרון הוא שהמדידה חייבת להיות אמינה ומבוססת. בשל מגבלות טכניות, קיימת בדרך כלל התייחסות לסטיית מדידה מוכרת – במילים פשוטות, המערכת לוקחת בחשבון טווח ביטחון מסוים, כדי שלא תירשם עבירה בשל טעות מדידה זניחה. לכן, ייתכן מצב שבו אם נמדדת מהירות של כ-67 קמ"ש, המהירות לצורכי האכיפה תיחשב נמוכה מעט יותר. אין צורך לזכור אחוזים מדויקים; די לדעת שיש הפחתה טכנית מסוימת שהרשויות מיישמות לשם הוגנות ודיוק.

נוסף לכך, כיול תקופתי, הכשרת המפעיל ותיעוד נסיבות המדידה הם חלק בלתי נפרד מתקינות הדו"ח. במקרים שבהם הנהג מבקש להישפט, הוא רשאי לעמוד על קבלת חומרי האכיפה הרלוונטיים – כגון תעודות בדיקה של המכשיר או צילומים – כדי לבחון את אמינות המדידה.

מדרג הסנקציות בעבירות מהירות

הענישה מתבססת על מדרג: ככל שהחריגה קטנה יותר, כך נוטים להסתפק בהודעת תשלום עם קנס כספי ולעיתים נקודות מועטות. ככל שהחריגה משמעותית, גובה הקנס עולה, מספר הנקודות גדל, ובשלב מסוים הנהג יקבל זימון לבית המשפט, שבו ייתכנו גם פסילה מותנית או פסילה בפועל, לצד התחייבות להימנע מביצוע עבירה. יש לזכור שמדובר בהכללה: כל מקרה נבחן בהתאם לנסיבותיו ולשיקול דעת אכיפה ושיפוט.

נקודות הן מנגנון מנהלי שמטרתו לעודד נהיגה בטוחה לאורך זמן. הצטברות נקודות עלולה להביא לחובת קורסי נהיגה מונעת, הארכת תקופת צבירה, ובמקרים רבים – לחיוב בבדיקות או אף להשעיית רישיון. גובה הקנס יכול לנוע ממאות ועד אלפי שקלים, והדבר תלוי בחריגה, במקום, ובגורמים נוספים.

מה המשמעות של נסיעה 65–67 קמ"ש בדרך עירונית

כאשר נהג נמדד במהירות בסביבות 65–67 קמ"ש במקום שבו המהירות המותרת היא 50 קמ"ש, אנו מדברים בדרך כלל על חריגה נמוכה עד בינונית. במדרג הענישה, חריגה כזו נוטה להסתכם בהודעת תשלום, קנס כספי, ולעיתים נקודות. עם זאת, אין לקבוע מסמרות: יש חשיבות לדרך האכיפה (מצלמה אוטומטית או שוטר), לתנאי הדרך (עומס, מזג אוויר, ראות), לראשוניות העבירה מבחינת הנהג, ולעובדה אם קיימות נסיבות מיוחדות. נהג ללא עבר תעבורתי יכול לעיתים לפנות בבקשה להמרת הדו"ח לאזהרה, אם מתקיימים תנאים מסוימים, אך מדובר בשיקול דעת של הרשות ולא בזכות מוקנית.

עוד נקודה חשובה: אם הדו"ח מפרט מהירות "נמדדת" מול מהירות "לאכיפה" – חשוב לקרוא היטב. לעתים המסמך כבר משקף את הקיזוז הטכני שבוצע, ולכן ניסיון לטעון שאמנם נמדדה מהירות גבוהה יותר אך לא בוצע קיזוז – עלול שלא להתאים לרישום בפועל.

בדיקת הדו"ח: מה חשוב לעבור עליו לפני שמחליטים

  • פרטי הזיהוי: ודאו שהרכב, התאריך, השעה והמקום מדויקים, ושאין טעות ברישום.
  • שיטת האכיפה: צוין האם מדובר במצלמה, בלייזר או באכיפה אחרת? זה משפיע על החומר שניתן לבקש בהמשך.
  • תמרור והגדרת מהירות: האם יש תיעוד ברור של המהירות המותרת בקטע הדרך? סימון לא ברור עשוי להיות טענה.
  • נסיבות מיוחדות: עומס חריג, עבודות בכביש, מפגע בטיחותי – לעיתים יכולים להסביר את ההתנהלות, אך אינם בהכרח פוטרים מאחריות.
  • עבר תעבורתי: נקודות קיימות עשויות להשפיע על השיקול אם לשלם או לבקש להישפט.

לשלם או לבקש להישפט: שיקולים פרקטיים

תשלום הודעת תשלום הוא הודאה בעובדות ונועל כמעט תמיד את הדלת להשגה נוספת. לעומת זאת, בקשה להישפט מאפשרת לבחון את חומר הראיות, לבקש גילוי מסמכים, ולנסות להגיע להסדר עם התביעה, אך כרוכה בזמן, בהוצאות ובהתייצבות בבית המשפט. יש לעמוד בלוחות הזמנים המצורפים להודעה: איחור בהגשת בקשה להישפט עלול להביא לדחייתה מטעמים פורמליים.

במסגרת ההליך בבית המשפט ניתן להעלות טענות לאמינות המדידה, לנסיבות מיוחדות או לפגמים ראייתיים. גם אם הראיות תקינות, לעיתים אפשר לפנות לשיקולי ענישה ולהציע חלופות מתונות יותר, בהתאם לעבר נקי ולנסיבות אישיות. מומלץ לשקול פנייה לייעוץ מקצועי במקרה שבו נקודות מצטברות עלולות להוביל לפגיעה ברישיון או בעיסוק.

נהגים צעירים ומקצועיים: סיכונים מוגברים

נהגים צעירים, חדשים או נהגים מקצועיים (כגון נהגי אוטובוס ומשאיות) עלולים להיתקל במדיניות אכיפה מחמירה יותר, בשל פוטנציאל הסיכון. נהגים כאלה צריכים לשים לב במיוחד למשמעויות הנקודות ולחובת קורסים אפשרית. במקרים מסוימים, נקודות רבות עשויות להשליך על התאמת הנהג להמשך נהיגה מקצועית.

תרחישים אופייניים והשלכות אפשריות

  • חריגה קלה בעיר: לרוב הודעת תשלום, קנס במאות שקלים ולעיתים נקודות מועטות. במקרים מסוימים, ניתן לשקול בקשה להמרה באזהרה, בעיקר אם הנהג נטול עבר תעבורתי.
  • חריגה בינונית בעיר: קנס גבוה יותר ונקודות רבות יותר, עם פוטנציאל להשלכות מצטברות על הרישיון. יש מקום לבחון את חומר האכיפה והנסיבות לפני תשלום.
  • חריגה מהותית: זימון לבית המשפט לתעבורה, אפשרות לפסילה מותנית או בפועל, לצד נקודות וקנס משמעותי. כאן מומלץ בחום להתייעץ מקצועית.

שאלות נפוצות

  • האם תמיד מפחיתים מהמהירות שנמדדה? בדרך כלל קיימת התייחסות לסטיית מדידה, אך אופן החישוב תלוי באמצעי האכיפה ובנוהלי הרשות. בדו"ח עצמו ניתן לעתים לראות מהירות "לאכיפה" לאחר הפחתה.
  • האם כדאי להתווכח על הקנס בשטח? לא. השוטר אינו גורם שיפוטי. אם יש לכם טענות, המקום הוא בערוצים המנהליים או בבית המשפט.
  • האם אפשר לבקש להישפט ואז לחזור לתשלום? יש לעמוד בלוחות זמנים. לאחר פתיחת הליך, שינוי החלטה דורש התנהלות מסודרת ולעתים אינו אפשרי באותה קלות. קראו היטב את ההנחיות בדו"ח.
  • האם נקודות נמחקות אוטומטית? נקודות נמחקות לאחר פרק זמן מוגדר, בהיעדר צבירה נוספת ולעתים לאחר קורסים. חשוב לעקוב אחר המצב האישי מול הרשויות.

דגשים פרוצדורליים: זכויות הנהג

לנהג יש זכות לקבל מידע בסיסי על האכיפה שבוצעה ולהגיש בקשה להישפט בפרק הזמן הקבוע, אם הוא מבקש לחלוק על הדו"ח. ניתן לפנות בבקשה לגילוי חומרי חקירה הנוגעים למדידה ולכשירות האמצעים. כמו כן, במקרים מתאימים, אפשר להעלות נסיבות אישיות בבקשה להקלה בעונש או בהסדר, תוך הדגשת תרומת הנהיגה הזהירה לאורך זמן.

יש לזכור כי כל מקרה עומד בפני עצמו: העובדה שלנהג אחר הופחת הקנס או טופלה בקשתו באופן מסוים אינה מבטיחה תוצאה זהה. הרשויות ובתי המשפט פועלים לפי נסיבות קונקרטיות, ראיות, ושיקול דעת.

לסיכום, מי שנתפס במהירות של כ-65–67 קמ"ש בעיר עומד לרוב בפני דו"ח ברף נמוך עד בינוני של ענישה. ההחלטה אם לשלם או לבקש להישפט צריכה להיעשות לאחר קריאה מדויקת של הדו"ח, בדיקת נסיבות המקרה והבנת ההשלכות על נקודות וצבר עונשי תעבורה עתידיים. שמירה על כללי הדרך, התאמת המהירות לתנאי הדרך והבנה בסיסית של המדרג החוקי – הם המפתח להימנע מהסתבכויות מיותרות.