חוק חדש מחמיר: איסור מוחלט על שתיית אלכוהול בכלי שיט בישראל
חוק חדש מחמיר: איסור מוחלט על שתיית אלכוהול בכלי שיט בישראל

בעקבות תיקון חקיקתי שנכנס לאחרונה לתוקפו, אסור כיום באופן מוחלט לבעלי תפקיד בכלי שיט – החל מקברניטים ועד מפעילי אופנועי ים – להימצא תחת השפעת אלכוהול או סמים בזמן ההפלגה. רפורמה זו משנה לחלוטין את הדימוי הידוע מהסרטים והספרות לפיו ימאים יכולים לצרוך אלכוהול על הסיפון.

מה קובע החוק החדש?

  • החוק שנכנס לתוקפו בעונת הרחצה הקרובה קובע כי בעל תפקיד בכל כלי שיט מכל סוג חייב להימנע משתיית אלכוהול ושימוש בסמים בעת התפעול.
  • הגדרה זו לא מוגבלת לספינות גדולות בלבד – החוק חל גם על כלי שיט קטנים ואופנועי ים.
  • בפועל, החוק מעניק אכיפה רחבה מאוד לרשויות, שמסוגלות כיום להגיש כתבי אישום גם כנגד מפעילי כלי שיט קטנים אשר יימצאו שיכורים או מסוממים בשעת השיט.

רקע: הגברת האכיפה בתחום השיט

בעבר, תחום השיט האזרחי בארץ היה פרוץ יחסית, עם פיקוח מצומצם בלבד על התנהגות המשיט. בשנים האחרונות אנו עדים להגברת הפיקוח והדרישה לרשיונות המתאימים – תהליך שעכשיו הגיע לשיאו עם כניסת האיסור על שכרות לסירות ולכלי שיט נוספים.

הגברת האכיפה באה על רקע עלייה במקרים של תאונות ימי והבנה כי הקלה בהתנהגות בשטחים אלה עלולה להוביל לפגיעות משמעותיות בחיי אדם וברכוש.

אלכוהול – לא רק לנהגים יבשתיים

חוקי שכרות אינם חדשים לנהגים, אולם מרבית הציבור לא תמיד מודע לכך שחלק מהאיסורים שהחוק מחייב לנהיגת רכב יבשתי חלים גם על משיטי כלי שיט.

  • המשמעות היא שמעמדו המשפטי של מפעיל אופנוע ים או סירה, מבחינת אחריות פלילית בגין שכרות, דומה מאוד למעמד של נהג כלי רכב.
  • בדיקת אלכוהול עשויה להתבצע על ידי המשטרה או גופי הפיקוח הימיים בכל מקרה של חשד להתנהלות לא בטוחה או לאחר אירוע ימי.
  • גם שימוש בסמים עלול להוות עבירה פלילית חמורה – ומוביל אוטומטית לפסילה מרישיון השיט ואף לעונשים חמורים נוספים.

מהם העונשים הצפויים?

עבירה על החוק החדש נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר, ועלולה להביא לפסילה מרישיון שיט לתקופה ממושכת ואף להטלת קנסות כבדים, ובמקרים חמורים אף למאסר בפועל.

  • מי שיורשע עלול לספוג שלילה ממושכת ולקבל רישום פלילי.
  • בתי המשפט מתייחסים בחומרה רבה לעבירות אלה, מתוך מגמה להרתיע מפני התנהלות רשלנית המסכנת חיי אדם ושוהים אחרים בים.

המשמעות לבעלי אופנועי ים וכלי שיט קלים

החוק אינו מסתפק בהגבלות על סירות מסחריות או יאכטות יוקרה. החמרות החדשות חלות גם על השטת אופנועי ים וכלי שיט קלים אחרים המופעלים לצרכי פנאי.

  • גם צעירים בחופשה או בחוגי ספורט ימי מחויבים לעמוד בדרישת החוק, ללא קשר לניסיון קודם או למסגרת בה מתקיים השיט.
  • הפיקוח יבוצע על ידי משטרת ישראל ורשות הספנות והנמלים, אשר קיבלו סמכויות נרחבות לבצע בדיקות אקראיות ומכוונות.

עבירות שכרות בים וביבשה – דמיון ושוני

החוק החדש הושפע מחקיקת התעבורה ביבשה, אך ישנם גם הבדלים חשובים:

  • כמות האלכוהול המותרת בגוף עשויה להשתנות בהתאם לסוג כלי השיט והגדרתו.
  • במקרים מסוימים, בעל תפקיד אינו זקוק לשום תסמין חיצוני – די בתוצאה של בדיקת נשיפה ("ינשוף") כדי להעמיד לדין.

המלצות לאזרחים השטים בישראל

מי שמתכנן לצאת לים – בין אם להנאה ובין אם לעבודתו – נדרש להקפיד על כללי הבטיחות ולא להתפתות לצרוך משקאות אלכוהוליים לפני ואחרי השיט. שמירה על החוק החדש אינה רק חובה משפטית, אלא גם כלי למניעת אסונות.

  • רצוי לא לקחת סיכון – להימנע מאלכוהול בכלל לפני פעילות ימית
  • יש להחזיק בכל האישורים הנדרשים לכלי השיט, ולהיות מוכנים לבדיקות שגרתיות

הציבור עודנו בשלבי הסתגלות לרפורמה, אך עם הגברת מודעות וביקורת מינהלית ופלילית, צפויה ירידה במספר העבירות – והגברת תחושת הביטחון בים.

לסיכום, החוק החדש משנה באופן דרמטי את כללי ההתנהלות בים ומציב אתגר לכל מי שעוסק בתחבורה ימית. ההקפדה על הוראות החוק תסייע בהורדת תאונות ותשמור על בטיחות כלל המשתמשים בים.