פסק דין: רשלנות בטיפול שיניים הובילה לפיצוי משמעותי למטופלת
פסק דין: רשלנות בטיפול שיניים הובילה לפיצוי משמעותי למטופלת

בית משפט השלום בתל אביב פסק פיצוי משמעותי לאישה שטופלה במרפאת שיניים, לאחר שהתברר כי עברה הליך שהיה לוקה בחסר וגרם לה נזקים בריאותיים וכלכליים. בפסק הדין נקבע כי האחראים לטיפול יישאו במלוא עלות התיקון ובפיצויים נוספים, בשל עוגמת הנפש וההוצאות שנגרמו למטופלת בעקבות ההתנהלות הרשלנית.

רקע: טיפול שיניים שהסתבך

האישה, תושבת המרכז בשנות החמישים לחייה, פנתה לפני כעשור אל מרפאת שיניים ידועה במטרה לעבור שיקום מקיף לפיה. בהתאם לכך, גובשה עבורה תכנית טיפולים שכללה התקנת שתלים וכתרים. לאחר מספר שנים, החלה לסבול מבעיות רבות – כתרים שנשברו, שתלים שהתגלו כבלתי תקינים ותחושות כאב מתמשכות.

בשל מצבה, חזרה האישה למרפאה והצביעה על הכשלים שחוותה, אך בהנהלת המרפאה, שכבר החליפה ידיים מאז, דרשו ממנה תשלום נוסף לשם תיקון הטיפול. המטופלת, שלא יכלה לעמוד בעלויות אלו, נותרה חסרת אונים ופנתה לבית המשפט בבקשה לחייב את המרפאה, הרופא והמבטחת לכסות את תיקון הטיפול ולשלם לה פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה.

חוות דעת מומחה: כשלים נקודתיים בטיפול הרפואי

  • בית המשפט מינה מומחה רפואי בלתי תלוי, אשר בדק את המסמכים הרפואיים ואת מצב פיה של המטופלת.
  • המומחה ציין כי תכנית הטיפול עצמה תאמה את הסטנדרט המקובל, אולם ביצוע השתלות והתקנת הכתרים לוּו בכשלים ברמה המקצועית.
  • התגלה כי לא בוצע צילומי CT כנדרש לפני ההשתלות, ושניים מהשתלים שהותקנו אינם מתפקדים ויש להוציאם.
  • בנוסף, חלק מהכתרים שהותקנו בפיה היו לקויים ונשברו מספר פעמים במהלך השנים.
  • המומחה סיכם כי תיקון מלא לשיקום נדרש, בעלות משמעותית של 128 אלף שקלים, והמליץ כי הצדדים יחלקו בעלות זו.

שאלות נוספות שהובילו לפסק דין תקדימי

לעמדת המומחה התווסף דיון נוסף: עורך הדין של המטופלת שאל את המומחה אם במצב שבו הייתה נשארת עם הכתרים מעבר לעשר שנים, עדיין הייתה זוכה בפיצוי, והמומחה השיב כי הכל תלוי בסבירות הטיפול. אם הטיפול היה מתבצע כראוי, לא הייתה מטופלת עילה לפיצוי נוסף, אולם במקרה זה התגלו מספר כשלים כך שיש להטיל את עלות התיקון המלאה על הרופא והמרפאה.

השופט קיבל את קביעות המומחה וציין כי עצם החלפת הבעלות במרפאה אינה פוטרת את הרופא מאחריותו, משום שהוא היה זה שביצע את השיקום. בית המשפט הבהיר כי אחריות לשיקום הפה, לרבות תיקון כשלים שהתגלו, מוטלת על הרופא שביצע את ההליך, גם אם השתנה מבנה הבעלות על המרפאה.

פיצוי: החזר עלות התיקון ופיצוי על עוגמת נפש

  • בית המשפט פסק לטובת המטופלת את מלוא עלות תיקון השיקום, בגובה 128 אלף שקלים.
  • בנוסף, נפסק לה פיצוי כספי בגין כאב וסבל, עוגמת נפש, והחזר הוצאות נסיעה ומשפט – בסכום מצטבר של 235 אלף שקלים.
  • ההחלטה כללה חיוב רופא השיניים, המרפאה וחברת הביטוח המבטחת לשלם את סכום הפיצוי.

משמעות המקרה: דגש על אחריות מקצועית ברפואת שיניים

פסק הדין ממחיש את רמת האחריות המוטלת על רופאי שיניים ומרפאות בביצוע טיפולים משקמים. כאשר מתגלית רשלנות, אפילו אם חלף זמן רב מאז הטיפול ואף אם חלו שינויים בבעלות על המרפאה, נושא הרופא שביצע את ההליך באחריות מלאה לתוצאות. מונח "רשלנות רפואית" מתאר מקרים בהם רופא פועל בניגוד לסטנדרט או לפרקטיקה סבירה, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל.

במקרה זה, כשלים שנמצאו בעבודת הרופא, לרבות אי ביצוע בדיקות הכרחיות וכן ליקויים בכתרים ובשתלים, הובילו לנזק ממושך אצל המטופלת ואף דרשו הליך תיקון יקר ומורכב.

סיכום

החלטת בית המשפט בתיק זה שולחת מסר ברור לכל העוסקים ברפואת שיניים: יש לנקוט משנה זהירות ולקיים את כללי הפרקטיקה המקובלת. רופאים ומרפאות נדרשים לעמוד באמות מידה גבוהות, ובמידה ויימצאו פגמים רפואיים, עליהם לשאת במלוא האחריות, לרבות כיסוי הוצאות התיקון ופיצוי למטופלים על עוגמת הנפש שנגרמה להם.