מה קורה במקרה של התנהלות לא תקינה של עורך דין מול לקוח?
מה קורה במקרה של התנהלות לא תקינה של עורך דין מול לקוח?

שאלת ההתנהלות הראויה של עורכי דין מול לקוחותיהם צפה מדי פעם אל פני השטח, במיוחד כאשר מתעוררות טענות מצד הלקוח בדבר שירות שלא ניתן כיאות או אי קבלת תוצאות שהובטחו. לקוחות רבים תוהים מה ניתן לעשות כאשר עולה חשש שעורך הדין שלהם פעל שלא על פי הכללים המקצועיים.

מהם חובות עורכי הדין כלפי לקוחותיהם?

  • חובת הנאמנות – עורך דין מחויב, לפי כללי האתיקה המקצועית, לשמור על טובת הלקוח מעל לכל שיקול אחר.
  • שמירה על סודיות – עורך הדין אינו רשאי לגלות מידע שנמסר לו על ידי הלקוח, אלא במקרים חריגים מאוד.
  • פעלתנות לטובת הלקוח – על עורך הדין לפעול במרץ וללא דיחוי להגשמת מטרות הלקוח במסגרת החוק.

פעמים רבות עולים מקרים בהם הלקוח סבור כי עורך הדין התרשל במילוי תפקידו. השאלה היא האם כל התנהלות לא מקצועית של עורך דין מהווה עילה לקבלת פיצוי, או שמא נדרש להוכיח נזק ממשי שנגרם כתוצאה מהתרשלות זו.

מה קורה אם עורך דין לא עמד בהתחייבות?

ישנם מקרים בהם עורך דין לא עומד בהבטחותיו, לא מגיש כתבי טענות בזמן, או אינו מעדכן את הלקוח בהתפתחויות המהותיות של ההליך. לקוחות אשר סובלים מהתנהלות כזו, רשאים לפנות ללשכת עורכי הדין, אשר מוסמכת לבדוק טענות על עברות משמעת ולהטיל סנקציות במידת הצורך.

  • הגשת תלונה ללשכת עורכי הדין היא צעד מקובל, כאשר יש ראיות להתנהלות שאינה הולמת.
  • אם נגרם נזק ישיר ללקוח, אפשר לשקול גם תביעה אזרחית נגד עורך הדין לקבלת פיצויים.

בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין בוחנים תלונות מסוג זה, ובמקרים מסוימים פוסקים גם פיצויים ללקוחות.

האם יש הגבלה על סכום הפיצוי?

גובה הפיצוי שמוסמך להיפסק תלוי בנסיבות. לדוגמה, במקרים בהם נטען להתרשלות של עורך הדין שגרמה להפסד כלכלי, לעיתים הפיצוי יעמוד על אלפי שקלים בלבד – ובמקרה מסוים אף נקבע סכום של 3,000 ש"ח.

  • הנזק צריך להיות מוכח ולהיות קשור ישירות להתנהלות עורך הדין.
  • לא בכל תלונה תתקבל דרישת הפיצוי המלאה המבוקשת.

כיצד ניתן להוכיח רשלנות?

המבחן לקיומה של רשלנות משפטית נעשה על פי הפרת חובת הזהירות שמוטלת על עורך הדין כלפי הלקוח. כלומר, הלקוח צריך להראות שעורך הדין סטה מרמת הזהירות והמקצועיות שמצופה ממנו, ושבשל כך נגרם נזק.

בין היתר, נבחנים הדברים הבאים:

  • האם עורך הדין פעל בהתאם למקובל במקצוע?
  • האם נגרם נזק ממשי ומהותי ללקוח?
  • האם ניתן היה למנוע את הנזק בהתנהלות זהירה יותר?

במקרים שבהם לא הוכח נזק, בתי המשפט עשויים שלא לפסוק פיצוי – אך גם במקרים אלו ייתכן ויוטלו סנקציות משמעתיות.

סיכום משפטי

התנהלות לא תקינה או רשלנית של עורך דין אינה עוברת בשתיקה, והמערכת המשפטית מספקת מספר ערוצים להגשת תלונה, בקשת פיצוי ואף הגשת תביעה אזרחית. כדאי לזכור כי תביעות מסוג זה דורשות הוכחת נזק וקשר סיבתי ברור בין מעשי עורך הדין לבין הנזק שנגרם. בכל מקרה, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לפני נקיטת צעדים מעשיים.