פיצוי משמעותי להולך רגל שנפצע לאחר שנבהל מרכב שנסע במעבר חצייה
פיצוי משמעותי להולך רגל שנפצע לאחר שנבהל מרכב שנסע במעבר חצייה

בית משפט השלום פסק לאחרונה פיצוי בסך של כ-250 אלף ש"ח לגבר שנפגע בעת שחצה מעבר חצייה ונפל עקב התנהלות נהג רכב שהתקרב אליו. המקרה, שהתרחש לפני כארבע שנים, עורר דיון עקרוני בשאלה האם חובת הפיצוי חלה גם כאשר לא התקיים מגע פיזי בין הולך הרגל לרכב.

רקע: הליכה שגרתית הסתיימה בפציעה קשה

התובע, בן 66, איש עסקים תושב המרכז, נהג מדי ערב לצאת להליכה ברחובות שכונתו. ערב אחד, כאשר הגיע למעבר חצייה ברחוב מרכזי, הביט לעבר התנועה והבחין ברכב המתקרב שנראה כי הוא מאט. כשהחל לחצות את הכביש, המשיך הנהג לפתע לנסוע, והתובע, מתוך בהלה, מצא את עצמו שוכב על הכביש כשהוא פצוע. הוא פונה לבית החולים, שם אובחן עם שבר שדרש ניתוח ושיקום ממושך.

  • בהלה מנהג רכב חולף גרמה לנפילה ופציעה קשה.
  • התובע טען כי הרגיש פגיעה ישירה, אך לא היה בטוח בכך לחלוטין.
  • הנהג טען: "הרכב היה בעצירה מלאה וללא מגע עם הולך הרגל".

היבטים משפטיים: מהי "תאונת דרכים"?

האירוע עורר את השאלה המרכזית האם המקרה אכן עונה להגדרה המשפטית של "תאונת דרכים". בהתאם לפסיקה המקובלת, יש להוכיח לא רק פציעה אלא גם זיקה ברורה של שימוש ברכב שיוצר סיכון תחבורתי להולך הרגל. במקרה זה, התובע והנהג מסרו גרסאות שונות: התובע התלבט האם אכן היה מגע עם הרכב, ואילו הנהג וחברת הביטוח גרסו באופן חד-משמעי כי נזהר ולא פגע פיזית באדם שחצה.

  • הליך פלילי נפתח נגד הנהג, אולם הוא זוכה בסופו של דבר בשל חוסר ראיות ברורות.
  • בתביעה האזרחית הדגיש הולך הרגל, כי חש דחף לברוח מפני הרכב, מה שגרם לנפילתו.

הכרעת בית המשפט: האחריות אינה תלויה במגע פיזי

לאחר שמיעת עדויות הצדדים, ציינה השופטת כי התובע לא ידע לקבוע בבירור אם הרכב פגע בו – תחושתו התבססה בין השאר על חוות דעת רפואית לפיה השבר אופייני לפגיעת פגוש. עם זאת, ציינה השופטת שמספיקה הפניית הסיכון מהשימוש ברכב כלפי הולך הרגל, גם אם לא התרחש מגע ישיר. דהיינו, עצם העובדה שהרכב איים על בטיחותו של הולך הרגל וגרם לפעולה שנבעה מהחשש להתנגשות, מייצרת אחריות תאונתית.

  • התנהגות לא אחראית מהווה "סיכון תעבורתי" כהגדרתו בחוק.
  • במקרים דומים בעבר הוכרה האחריות גם בהיעדר פגיעה ישירה.

השופטת קבעה: הנפגע פעל מתוך תגובה טבעית לסכנה הנשקפת, כאשר נהג הרכב לא נתן לו שהות לסיים את החצייה בבטחה כמחויב בחוק. לכן, גם אם לא היו עדויות חותכות למגע פיזי, עצם התנהלות הנהג יצרה את הסיכון בפועל – וממנה נבעה הפציעה.

גובה הפיצויים – חישוב הנזק והשלכות המקרה

על בסיס מסמכים רפואיים, הוצאות שיקום, ואובדן ימי עבודה, חישב בית המשפט את הנזק הבלתי ממוני (כאב וסבל) והנזק הכלכלי שנגרם לתובע. נקבע כי סך הפיצוי עבור הפסדים, עזרת צד שלישי והוצאות טפוליות עומד על כ-211,000 ש"ח, ובנוסף נפסקו שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט בסך כ-32,000 ש"ח.

  • הפיצוי כולל מרכיבי כאב וסבל, ירידה בתפקוד, הוצאות עזרה ושיקום.
  • ביהמ"ש הדגיש את עובדת התגובה המיידית של הולך הרגל לסיכון התחבורתי.

סיכום: גם בהעדר מגע יש אחריות – מה חשוב לדעת?

פסק הדין מהווה תזכורת לכך שבפציעות קשות הנגרמות בסביבת כלי רכב, עשויה להיגזר אחריות מוגברת גם כאשר לא ניתן להוכיח פגיעה ישירה. המבחן המרכזי הוא האם היה "סיכון תעבורתי" – מושג המתייחס לאפשרות שפעולה של נהג תגרום לתאונה מסוג זה. הולכי רגל החוצים כבישים זכאים להגנה מירבית, ובמקרי ספק, נטל ההוכחה עשוי לנטות לזכותם.

בהליך אזרחי, להבדיל מאשר בדין הפלילי, רף ההוכחה נמוך יותר, וניתן לזכות בפיצויים גם כאשר העובדות אינן חד-משמעיות, כל עוד נגרם נזק כתוצאה מהתנהלות תחבורתית מסוכנת.