בג"ץ דחה את העתירות נגד הדחת שר הביטחון: שיקול הדעת הרחב של ראש הממשלה גובר, גם בעיתוי מלחמתי
בג"ץ דחה את העתירות נגד הדחת שר הביטחון: שיקול הדעת הרחב של ראש הממשלה גובר, גם בעיתוי מלחמתי

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה עתירות שתקפו את החלטת ראש הממשלה להורות על הפסקת כהונתו של שר הביטחון. בפסק הדין הובהר כי נקודת המוצא לביקורת שיפוטית על החלטות מן הסוג הזה היא שיקול דעתו הרחב מאוד של ראש הממשלה בעיצוב הרכב הממשלה ותפקודה, וכי גם שיקולים פוליטיים ויציבות הקואליציה עשויים להיות רלוונטיים. לצד זאת, הודגש כי הסמכות אינה בלתי מוגבלת ועל ראש הממשלה להציג נימוק ענייני הקשור לתפקוד הממשלה. בית המשפט קבע כי במקרה זה תנאי הסף התקיימו, ולכן אין עילה להתערבות.

רקע וההליך

העתירות הוגשו סמוך לאחר שראש הממשלה הודיע על כוונתו להפסיק את כהונתו של שר הביטחון, ובהמשך מסר לו הודעה רשמית שלפיה הכהונה תיפסק בתוך פרק זמן קצר. במקביל הוגשו בקשות לצווי ביניים לעכב את מימוש ההחלטה עד להכרעה בעתירות. במהלך אותו פרק זמן עלו דיווחים בדבר כוונה למנות לשר הביטחון מחליף מקרב השרים המכהנים, אך ההכרעה השיפוטית התמקדה אך ורק בשאלת חוקיות ההחלטה להפסיק את הכהונה ועל היקף הביקורת השיפוטית האפשרית עליה.

מספר עתירות הוגשו מטעם ארגונים אזרחיים, משפחות של נפגעי טרור וחטיפה, ואזרחים פרטיים. כולן התמקדו בהיבט הסבירות של החלטת ראש הממשלה, בטענות לפגיעה ביציבות הנהגת מערכת הביטחון במהלך לחימה רב-זירתית ובהשפעה אפשרית על ביטחון המדינה. בקשות הביניים נבחנו תחילה, והמשיבים הוזמנו להגיב, אך בסופו של יום נדחו העתירות לגופן.

טענות העותרים

העותרים טענו כי ההחלטה התקבלה משיקולים פוליטיים צרים ולא מטעמים הקשורים לטובת הציבור או לתפקוד מערכת הביטחון. לשיטתם, ההחלפה בשיאם של מאמצי לחימה ממושכים יוצרת אי-יציבות פיקודית וניהולית, העשויה לפגוע בעבודת הממשלה ובתפקוד הצבא. עוד נטען כי עיתוי ההחלטה בעיצומה של מלחמה מחדד את חובת הזהירות המוטלת על ראש הממשלה ומצדיק התערבות שיפוטית רחבה יותר מן המקובל, או לכל הפחות עיכוב בביצוע עד לבחינת התשתית העובדתית במלואה.

חלק מן העותרים הדגישו כי קיימת מחלוקת מהותית בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון בשלושה צירים עיקריים: סוגיית הסדרת גיוס תלמידי ישיבות, מתווה להשבת חטופים המוחזקים בידי ארגון טרור, ודרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית. לשיטתם, חילוקי דעות מדיניות אינם מהווים עילה מספקת להדחת שר ביטחון בזמן מלחמה, בפרט כאשר היציבות המערכתית היא תנאי מרכזי לתפקוד מבצעי.

עמדת המדינה

מטעם המדינה נטען כי החוק מעניק לראש הממשלה סמכות מפורשת לעצב את הרכב הממשלה, לרבות הסמכות להפסיק כהונת שר. בתוך כך הובהר כי מדובר בסמכות בעלת אופי פוליטי ומוסדי מובהק, שבמסגרתו רשאי ראש הממשלה לשקול מנעד רחב של שיקולים. לגופו של עניין נטען כי משבר אמון עמוק בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון, כמו גם פערים מהותיים במדיניות בסוגיות ביטחוניות וליבתיות לניהול המלחמה, פגעו ביכולת הממשלה לפעול כראוי כרשות המבצעת. בעיני המשיבים, אלה נימוקים ענייניים העומדים בתנאי הדין.

המסגרת הנורמטיבית בקצרה

סמכות ראש הממשלה להפסיק כהונת שר מעוגנת בחוק-יסוד: הממשלה. הפסיקה חזרה לאורך השנים כי הביקורת השיפוטית על החלטות למנות או להדיח שרים היא מצומצמת, בשל אופיין הפוליטי והפרלמנטרי. אמת המידה המקובלת היא כי התערבות תיעשה רק במקרים חריגים של חוסר סבירות קיצוני או שימוש בסמכות משיקולים זרים. לצד זאת, הפסיקה גם הדגישה כי על ראש הממשלה לנמק באופן ענייני את ההחלטה, כך שיתקיים קשר הדוק בין השיקולים לבין תפקודה התקין של הממשלה ומימוש יעדיה.

כלומר, נקודת האיזון שקבע בית המשפט היא כפולה: מצד אחד הכרה במעמדו המיוחד של ראש הממשלה כמי שעומד בראש הרשות המבצעת ומופקד על תיאום עבודת הממשלה והרכבה; מצד שני שמירה על גבולות הסבירות המנהלית ועל איסור שימוש בכוח הציבורי משיקולים פסולים.

יישום הדין וההכרעה במקרה הנדון

בית המשפט קבע כי ההחלטה נומקה במשבר אמון בין ראש הממשלה לבין השר המודח ובפערי מדיניות משמעותיים בסוגיות ביטחוניות ומדיניות המצויות בליבת סמכויותיהם. אלה הוכרו כשיקולים רלוונטיים המסוגלים להשפיע באופן ישיר על התפקוד הממשלתי התקין. לפיכך, נקבע כי לא הוכח שמדובר בהחלטה הלוקה בחוסר סבירות קיצוני המצדיק התערבות.

ההרכב השיפוטי עמד על כך שגם אם ראש הממשלה שקל במסגרת החלטתו רכיבים פוליטיים, אין בכך פסול כשלעצמו במרחב הסמכות הנתון לו, כל עוד השיקולים הפוליטיים אינם זרים למהות התפקיד ועולים בקנה אחד עם הצורך לנהל ממשלה מתפקדת. העובדה שההחלטה התקבלה בעיצומה של מערכה ממושכת עוררה קושי מובנה בשיח הציבורי והמשפטי, אך על פי אמת המידה המצמצמת שנקבעה בפסיקה – אין די בכך לבדו כדי להצדיק התערבות.

  • סמכות: לראש הממשלה סמכות בחוק-יסוד להפסיק כהונת שר, כחלק מהאחריות הכוללת על הרכב הממשלה ותפקודה.
  • שיקולים פוליטיים: ניתן להביא בחשבון גם שיקולים פוליטיים ויציבות קואליציונית, כאשר אלה משמשים כלי לקידום תפקוד הממשלה, ולא כמטרה פסולה כשלעצמה.
  • נימוק ענייני: חובה על הרשות להציג נימוק הקשור באופן הדוק ליכולת הממשלה לפעול כהלכה ולהגשים את יעדיה.
  • ריסון שיפוטי: בית המשפט יתערב רק במקום שבו ההחלטה חורגת במידה קיצונית ממתחם הסבירות, או נשענת על שיקולים זרים.
  • יישום במקרה זה: משבר אמון ופערי מדיניות בליבת ניהול המלחמה הוכרו כשיקולים רלוונטיים; לא הוכחה קיצוניות המצדיקה התערבות.

על העיתוי הביטחוני והמשמעות המעשית

העותרים הצביעו על עיתוי ההחלטה – במהלך מלחמה מתמשכת – כטעם מרכזי להתערבות. בית המשפט לא הקל ראש בטענה זו, והדגיש כי שר הביטחון ממלא תפקיד מרכזי במערך קבלת ההחלטות ובפיקוד העליון על הצבא. עם זאת, נקבע כי אף עיתוי רגיש אינו שולל את סמכות ראש הממשלה, וכי בשקלול כלל הנסיבות, כולל ההסבר שניתן בדבר משבר אמון ופערים מהותיים, אין מדובר במקרה חריג המצדיק התערבות שיפוטית.

עוד צוין כי שאלת התאמתו של מחליף לשר אינה עומדת לדיון במסגרת עתירות אלה, שכן בית המשפט אינו מחליף את שיקול דעת הדרג הנבחר בשיקולי מדיניות, אלא בוחן האם הסמכות הופעלה באופן חוקי וסביר. במהותו, זהו תחום שיפוטי שבו ריסון והתאפקות הם נקודת המוצא, כדי לשמר את עקרון הפרדת הרשויות ולאפשר לרשות המבצעת לנהל את ענייני הממשלה.

השלכות והיבטים לשים אליהם לב

פסק הדין מחזק מגמה עקבית בפסיקה: תחום מינוי והדחת שרים נתון בעיקרו למשטר הפוליטי ולכנסת, והביקורת השיפוטית ממוקדת בגבולות השימוש בסמכות ולא בתוכן המדיניות. המשמעות המעשית היא שעתירות המבקשות לבטל החלטת ראש הממשלה בנוגע להרכב הממשלה יידרשו להציג תשתית משכנעת במיוחד לקיומו של פגם מהותי, דוגמת חוסר סבירות קיצוני או שיקולים זרים מובהקים. טענות כלליות בדבר פגיעה אפשרית בניהול המלחמה לא יספיקו אם קיימת ליבת נימוק ענייני הקשור לתפקוד הממשלה.

לצד זאת, פסק הדין אינו מעניק חסינות מוחלטת: אם יוכח בעתיד כי החלטות מסוג זה התקבלו משיקולים פסולים, או ללא נימוק ענייני, הדלת לביקורת שיפוטית תיוותר פתוחה. כך נשמר האיזון בין מרחב הפעולה הנדרש לרשות המבצעת לבין הגנת עקרונות המשפט המנהלי.

מה הלאה?

עם דחיית העתירות, ההחלטה על הפסקת הכהונה עומדת בעינה. ככל שתתקבל החלטה על מינוי מחליף או על שינויים נוספים בהרכב הממשלה, אלה כפופים להוראות חוק-היסוד ולבקרה פרלמנטרית. מבחינה משפטית, כל עתירה עתידית שתוגש בהקשר דומה תמדד על פי אמת המידה שקבע בג"ץ: האם קיים נימוק ענייני הקשור באופן ממשי לתפקוד הממשלה; האם נשקלו שיקולים זרים; והאם ההחלטה חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות.

במישור הציבורי והפוליטי, נותרת מחלוקת עזה בשאלות המדיניות שהובילו למשבר האמון. אולם בית המשפט חזר והבהיר כי הכרעות כאלה אינן מתבררות באולם הדיונים, אלא בזירה הדמוקרטית: הממשלה, הכנסת והבוחרים.

בסיכומו של דבר, פסק הדין מצטרף לשורה של הלכות המדגישות ריסון שיפוטי בניהול ענייני הממשלה. הוא מקבע כי גם בתקופות חירום, הסמכות הקבועה בחוק-היסוד נותרת על כנה, ובלבד שהשימוש בה נעשה בנימוק ענייני ובקשר הדוק ליעילות הפעולה הממשלתית.

סיכום: העתירות נדחו בהיעדר עילה להתערבות בהחלטת ראש הממשלה. שיקול הדעת הרחב הנתון לו, לרבות שקלול יציבות הקואליציה ושיקולים פוליטיים אחרים, הוכר ככזה המשתלב במסגרת החוקית. משבר האמון והפערים המהותיים במדיניות סופקו כרקע ענייני להפעלת הסמכות, ולא הוכח כי העניין מגיע כדי חוסר סבירות קיצוני.