העליון: אין לקצר עונש שנגזר בארה"ב בעת העברת אסיר לישראל; הערעור נדחה
העליון: אין לקצר עונש שנגזר בארה"ב בעת העברת אסיר לישראל; הערעור נדחה

בית המשפט העליון קבע כי אין לקצר בישראל עונש מאסר בן 30 שנה שנגזר בארצות הברית על אזרח ישראלי שהורשע בעבירות מין חמורות ברשת נגד קטינות, וזאת במסגרת העברתו לריצוי העונש בישראל. אף שהשופטים עמדו על חומרת התוצאה ביחס למדיניות הענישה המקובלת בארץ, נקבע כי ההסכמים החלים בין המדינות מחייבים אכיפה מלאה של גזר הדין הזר בשלב זה, וכי התערבות עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה הבינלאומי ולהכביד על ישראלים המבקשים להסדיר ריצוי עונשם בארץ לאחר הרשעה בחו"ל.

הרקע: הרשעה בארה"ב והעברה לריצוי בישראל

ההליך עסק במערער, אזרח ותושב ישראל, שהועמד לדין בארצות הברית בשורה של עבירות מקוונות נגד קטינות. לפי כתב האישום האמריקאי, במשך תקופה של כשנתיים פעל המערער ברשתות חברתיות ובשיחות וידאו, יצר קשר עם עשרות רבות של קטינות בגיל ההתבגרות, ואיים להפיץ תיעוד אינטימי אם לא יבצעו בפניו מעשים מיניים בשידור חי. חלק מהקורבנות נכנעו ללחצים; אחרות סירבו והיו נתונות להפצה פוגענית של חומרים רגישים.

בעקבות בקשת ארצות הברית להסגירו, אושר ההליך והוא הועבר לארה"ב, שם נגזר עליו עונש מאסר ממושך של 30 שנים. לאחר מכן ביקש המערער לרצות את עונשו בישראל, וכעבור זמן הועבר לכלא בישראל. עם הגעתו פנה לבית המשפט וטען לפגמים שונים שנפלו בהליך הזר, עתר לבטל בדיעבד את ההסגרה, או לפחות להימנע מאכיפת גזר הדין כלשונו, ולחלופין לקצר את עונשו במסגרת הצו הישראלי לנשיאת המאסר.

טענות הצדדים: כשרות ההליך הזר מול מגבלות הדין הישראלי

המערער טען כי בהליך שנוהל נגדו בארה"ב נפגעו זכויותיו להליך הוגן, ולכן אין לאפשר אכיפה בישראל של גזר הדין כמות שהוא. לחלופין טען כי קיצור עונשו מתחייב מטעמי צדק, שכן רף הענישה בישראל לעבירות דומות נמוך באופן ניכר, וכי אכיפה מלאת היקף של 30 שנות מאסר עומדת בניגוד לתקנת הציבור הישראלית.

מנגד, המדינה השיבה כי בית המשפט המחוזי פעל כדין עת הורה שהמערער ירצה בישראל את מלוא יתרת העונש שנגזר עליו בארה"ב. לשיטתה, הדין הישראלי וההסכמים הבינלאומיים החלים קובעים כי בשלב מתן הצו לנשיאת המאסר אין לקצר את העונש שנקבע במדינה הזרה, וכי טענות נגד תוקפו של ההליך הזר יש להעלות במסגרת מנגנוני הערעור שם, ולא בדיעבד עם ההעברה לישראל. עוד הודגש כי העברת אסירים לריצוי עונש בישראל נועדה בראש ובראשונה לשיקום ובהיבטים הומניטריים, תוך שמירת כבודה והכרעתה של המדינה השופטת.

המסגרת המשפטית: הסגרה, אכיפה והסכמים בינלאומיים

דיני ההסגרה והעברת נידונים נשענים על שילוב של חקיקה ישראלית והסכמים בינלאומיים המחייבים את המדינה. עיקרון היסוד הוא שכל מדינה מכבדת את פסקי הדין של רעותה בהינתן תנאים שנקבעו באמנה, ובפרט כאשר הנידון מבקש לרצות את עונשו במדינת אזרחותו. לצד זאת, הדין הישראלי מכיר באפשרות – במקרים מסוימים ובכפוף להסכמות בין המדינות – לקבוע אופן נשיאה בעונש בישראל. אלא שיכולת ההתערבות בתקופת המאסר עצמה מצומצמת מאוד ותלויה במפורש בהוראות ההסכם הרלוונטי.

במקרה זה עמד העליון על כך שההסדר עם ארצות הברית מחייב לאכוף בישראל את גזר הדין הזר גם אם העונש חמור מן המקובל בישראל, והכל בשלב מתן הצו המורה על נשיאת המאסר בארץ. משמעות הדבר היא שבית המשפט אינו מוסמך לקצר את תקופת המאסר כבר בשלב זה, בהיעדר הסכמה מפורשת בין המדינות המתירה זאת.

הכרעת העליון: אין סמכות לקיצור בשלב הצו, ו"תקנת הציבור" אינה עוקפת אמנה

בית המשפט העליון דחה את הערעור בקובעו כי השאלה האמיתית אינה מה היה נגזר אילו הועמד המערער לדין בישראל, אלא אם קיימת סמכות להתערב בגזר הדין הזר בעת מתן הצו הישראלי לנשיאת המאסר. התשובה לכך שלילית: כאשר האמנה המחייבת בין המדינות מורה על אכיפת גזר הדין כלשונו, אין לבית המשפט כוח לקצר את התקופה בשלב זה.

עוד נקבע כי אין יסוד להשתמש בעקרון "תקנת הציבור" כדי להתגבר על הוראות ההסכם. העליון הסביר כי ניתן להבחין בין תקנת ציבור "חיצונית" – עקרונות יסוד וערכים מהותיים של השיטה – לבין תקנת ציבור "פנימית" – הפער בין תוצאת הדין הזר לבין המדיניות העונשית בישראל. גם אם הדין הישראלי היה מוביל לתוצאה עונשית נמוכה יותר, אין בכך להצדיק חריגה חד-צדדית מהאמנה בשלב מתן הצו.

באשר לטענות בדבר פגמים שנפלו בהליך בארה"ב, נקבע כי אלו הן טענות לגופו של פסק הדין הזר, ומקומן בערעור במערכת האמריקאית. תכלית ההסדר הישראלי בעניין העברת נידונים היא למנוע התדיינות מחודשת על כשרותו של פסק הדין הזר לאחר שהאדם כבר הועבר לריצוי עונשו בישראל.

שיקולים הומניטריים ושיקומיים – אך לא לקיצור מיידי

העליון הדגיש כי העברת אסירים לישראל מעוגנת גם בשיקולים הומניטריים ושיקומיים, כגון שפה, משפחה וסביבה מוכרת. יחד עם זאת, מתן צו לנשיאת המאסר בישראל אינו השלב שבו בוחנים מחדש את עונש המאסר. בית המשפט ציין שהעונש שהוטל בארה"ב הוא חמור מאוד, ואף מעבר לרף המקובל בישראל בעבירות דומות, אך הוסיף כי יש כלים אחרים בדין הישראלי העשויים לאפשר ריכוך מסוים בהמשך – ובראשם חנינת נשיא המדינה ומנגנוני קיצור עונשים הקבועים בחוק.

מונחים משפטיים – הסבר קצר

  • הסגרה: הליך שבו מדינה מוסרת אדם למדינה אחרת כדי שיעמוד שם לדין או ירצה עונש שהוטל עליו. ההליך נקבע לפי אמנות והסכמים בינלאומיים המחייבים את המדינות.
  • העברת נידונים: מנגנון המאפשר לאסיר שהורשע במדינה זרה לרצות את עונשו במדינת אזרחותו, בכפוף להסכמות בין המדינות וללא שינוי של גזר הדין, אלא אם ההסכם מאפשר זאת.
  • תקנת הציבור: עקרון משפטי כללי המאפשר, בנסיבות חריגות, להימנע מאכיפת דין או פסק דין זר הסותרים ערכי יסוד. בית המשפט הבהיר כי אין להשתמש בו כדי לעקוף אמנה מחייבת בשלב מתן הצו.
  • חנינה: סמכות הנתונה לנשיא המדינה לקצר עונש, להמירו או למחול עליו, משיקולי צדק ורחמים. זהו ערוץ אפשרי לאחר מתן הצו, לא תחליף לדיון בגזר הדין בשלב ההעברה.

מדוע לא לקצר עכשיו? ההיגיון שמאחורי ההחלטה

בית המשפט הצביע על שני טעמים מרכזיים להימנעות מהתערבות מיידית: ראשית, כיבוד התחייבויות בינלאומיות. האמנה עם ארצות הברית קובעת אכיפה מלאה של גזר הדין הזר בשלב המעבר, ולישראל אינטרס מובהק לשמור על אמון הדדי ונוהג הדדיות, כדי להמשיך ולהבטיח שישראלים יורשו לרצות את עונשם בארץ. שנית, קיימים בדין הישראלי מסלולים עצמאיים להקלה הומניטרית ושיקומית לאחר המעבר, באופן שאינו פוגע בהסדר האמנה ואינו מערער את ההליך הזר בדיעבד.

השלכות פרקטיות: מה צפוי בהמשך

המערער ירצה בישראל את יתרת עונשו כפי שנקבע בגזר הדין האמריקאי, בכפוף לדין הישראלי בעניין תנאי ריצוי המאסר ומנגנוני הקלה פנימיים. המשמעות היא שהמסלול המידי לקיצור עונשו אינו בבית המשפט במסגרת הצו, אלא באמצעות פנייה לרשויות המוסמכות – ובראשן מוסד החנינה – וכן באמצעות הליכים כלליים החלים על אסירים בישראל, בהתאם לדין ולהחלטות גורמי המקצוע.

  • אין סמכות לקצר עונש זר בשלב מתן הצו לנשיאת המאסר בישראל, כשאמנה חלה ומורה על אכיפה מלאה.
  • טענות לפגמים בהליך הזר יש לברר במסגרת מערכת המשפט של המדינה הזרה.
  • עיקרון תקנת הציבור אינו משמש לעקיפת אמנה מחייבת בשלב זה.
  • מסלולי הקלה עתידיים קיימים – חנינה והליכי קיצור עונש – אך אינם חלק מהדיון בצו ההעברה.

מבט רחב: שיתוף פעולה בינלאומי מול ריבונות ענישה

ההכרעה משקפת איזון עדין בין ריבונות המדינה בקביעת מדיניות ענישה לבין הצורך בשיתוף פעולה בינלאומי אפקטיבי מול פשיעה חוצת גבולות, בייחוד בעידן דיגיטלי שבו עבירות מבוצעות ממרחק. כיבוד גזרי דין זרים במסגרת אמנות בינלאומיות מאפשר לנהל צדק פלילי יעיל, תוך שמירה על פתח להקלות הומניטריות בהמשך הדרך.

בשורה התחתונה, גם אם הדין הישראלי היה נוקט קו עונשי מתון יותר בעבירות דומות, אין בכך כדי להקנות סמכות לקיצור מיידי של עונש שנגזר כדין במדינה אחרת, כאשר האמנה בין המדינות קובעת אחרת. לפיכך הערעור נדחה, והמערער ימשיך לרצות את עונשו בישראל בהתאם לגזר הדין הזר, מבלי לגרוע מסמכויות הקלה עתידיות הקיימות בדין הישראלי.

סיכומו של דבר: הערעור נדחה; הצו לנשיאת המאסר בישראל נותר על כנו; וכל בקשה לקיצור העונש תיבחן, אם בכלל, במסלולים המתאימים הקבועים בדין הישראלי, ולא בשלב מתן הצו לפי האמנה.