בית המשפט פוסק פיצוי בשל ליקויי בנייה – היזמית ניסתה להטיל את האחריות על הרוכש
בית המשפט פוסק פיצוי בשל ליקויי בנייה – היזמית ניסתה להטיל את האחריות על הרוכש

רכישת דירה היא בדרך כלל רגע מרגש ומשמעותי בחייהם של רבים. עם זאת, כאשר מתגלים ליקויים חמורים בדירה חדשה, ההתמודדות הופכת למורכבת ארוכת טווח ולעיתים אף מסתיימת בבית המשפט. לאחרונה דן בית משפט השלום באזור השרון בתביעה של רוכש דירה, שהגיש תביעה לפיצויים נגד החברה היזמית שמכרה לו את הדירה, בשל ליקויים מהותיים שהתגלו בנכס לאחר הרכישה.

רקע: רכישת הדירה והבעיות שהתגלו

בחור צעיר, אשר רכש דירה חדשה מקבלן בשכונת מגורים פופולרית בבניין קומות, גילה זמן קצר לאחר כניסתו לדירה כי היא מלאה בליקויי בנייה. בין הליקויים שציין, הופיעו נזקי רטיבות קשים בחדרים מרכזיים – חדרי השינה, המטבח ואף השירותים סבלו מרטיבות מתמשכת, עובש וריחות לא נעימים. תופעות אלו פגעו באיכות החיים ואף הפכו את השהייה בדירה לכמעט בלתי אפשרית.

לאחר שנכשלו ניסיונותיו לתקן את הנזקים בתיאום עם החברה, פנה הרוכש אל בית המשפט. בתביעתו עתר לפיצויים בסכום של מאות אלפי שקלים, בטענה לליקויי בנייה חמורים ולכך שמצב הדירה אינו תואם את התחייבות החברה בעת הרכישה.

טענות היזמית: "הבעיות – תוצאה של פיצול בלתי חוקי"

בהגנתה טענה החברה היזמית כי הקפידה לבנות את הבניין בסטנדרט גבוה וללא ליקויים מהותיים. לדבריה, מקור הנזקים לא באחריותה – אלא נבע מעבודות שביצע הרוכש לאחר שרכש את הדירה, כשפיצל את הנכס לשתי יחידות דיור. לשיטתה, אותם שיפוצים דרשו תוספות של מתקנים שונים, לרבות מערכת אינסטלציה נוספת ושינויים מבניים. בשל כך, טענה החברה, האחריות לנזקים רובצת על כתפי הרוכש בלבד.

בנוסף לכך העלתה החברה טענה בדבר שיהוי, כלומר לטענתה חלף זמן רב מדי בין קבלת הדירה לבין הגשת התביעה לחשיפת הליקויים, ולכן יש לדחות את תביעת הרוכש.

בדיקת מומחה חיצוני: הליקויים אינם קשורים לעבודות הרוכש

בכדי להכריע בחילוקי הדעות בין הצדדים, מינה בית המשפט מומחה בנייה מטעמו – אדם מקצועי שתחום עיסוקו איתור ובדיקה של ליקויי בנייה. המומחה ביקר בדירה וסקר כשלושים ליקויים, רובם מהותיים.

  • המומחה קבע בחוות דעתו שהליקויים העיקריים, ובעיקר בעיות הרטיבות, מקורם בעבודות איטום לא תקינות שבוצעו בעת הבנייה המקורית.
  • הוא שלל כל קשר בין הנזק לבין עבודות השיפוץ שערך הרוכש או פיצול הדירה לשתי יחידות.
  • עוד התברר כי הדירה נמסרה לרוכש כשהיא כבר מחולקת, כך שלא ניתן להטיל עליו את האחריות לכך.

בית המשפט קיבל את ממצאי המומחה ופסל את עמדת היזמית. בפסק דינו הבהיר השופט כי החברה לא הצליחה להוכיח את טענתה בדבר אחריות הרוכש לליקויים ולא הציגה ראיה מספקת לביצוע עבודות מצד הרוכש שפגמו בדירה.

פסק הדין: פיצויים כספיים לרוכש בשל כשלים בבנייה

על בסיס חוות דעת המומחה, ונתון לכך שמקור הנזקים הוא במחדלים של היזמית – ולא בפעולותיו של הרוכש – פסק בית המשפט את גובה הפיצוי.

  • היזם חויב לשלם פיצוי כספי בשווי עשרות אלפי שקלים לתיקון הליקויים המקוריים.
  • לסכום זה נוספו הוצאות עבור פיקוח על ביצוע התיקונים ואיתור מלא של מקור הנזק, וכן שכר טרחה לעורך דין, מה שהעמיד את סך כל הפיצויים וההוצאות על קרוב ל-120 אלף שקל.
  • בית המשפט ציין כי בהתנהלות החברה נפלו כשלים הן במילוי חובותיה בעת מסירת הדירה והן בניסיונה להטיל את האשם על הרוכש.

פסק הדין של בית המשפט חידד את חובת האחריות של יזמים וקבלנים כלפי רוכשי דירות והדגיש כי כאשר מתגלים פגמים מהותיים במבנה, אין באפשרות החברה להטיל את האחריות על הקונים – במיוחד אם אין הוכחה שהללו גרמו לליקויים.

משמעות פסק הדין לרוכשי דירות חדשות

פסק הדין הזה מבסס עיקרון חשוב בתחום המקרקעין: כאשר מוגשת תביעה בשל ליקויי בנייה, על החברה היזמית להוכיח כי לא התרשלה במילוי חובותיה. העובדה שהדירה נמסרה כשהיא כבר מחולקת, והוכח שהבעיות המבניות נבעו מליקויים בתהליך הבנייה – ולא משינוי שנעשה בידי הקונה – הובילה לכך שכל טענות ההגנה של החברה נדחו.

רוכשי דירות שמגלים ליקויים מהותיים בנכס שרכשו, זכאים לדרוש מהחברה לתקן אותם ואף לתבוע פיצויים במקרה הצורך. עליהם לוודא תיעוד של פניותיהם לחברה, ולשקול פנייה לגורמי מקצוע ובדיקה מעמיקה של הנכס במקרה של התפתחות מחלוקת.

סיכום

החלטת בית המשפט מחייבת את היזמית לשלם לרוכש פיצויים גבוהים ומשקפת גישה ברורה לפיה יש להגן על זכויות רוכשי דירות חדשות. ההכרעה ממחישה את חשיבותם של בדיקות, תיעוד מקצועי ואחריות יזמים כלפי לקוחותיהם, ומאותתת לקבלנים כי עליהם להקפיד על תקני בנייה וליצור אמון מול הרוכשים. מתוך כך, ניכר שליקויי בנייה אינם דבר שניתן להתעלם ממנו, וכי לרוכשים עומדת הזכות להגן על רכושם ולדרוש פיצוי הולם במקרה הצורך.