בית המשפט המחוזי אישר תובענה ייצוגית נגד קרנות פנסיה: מחדל בהסברת הפטור ממס לגמלאים
בית המשפט המחוזי אישר תובענה ייצוגית נגד קרנות פנסיה: מחדל בהסברת הפטור ממס לגמלאים

בית משפט מחוזי בצפון הארץ אישר תובענה ייצוגית נגד ארבע קרנות פנסיה גדולות, בקובעו כי התנהלותן כלפי גמלאים עלתה כדי רשלנות והפרת חובת אמון. עיקר המחדל, כך נקבע, היה באי־פנייה יזומה לגמלאים ובהעדר הסבר מספק בנוגע לזכאות לפטור ממס שנקבע בעקבות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. לפי ההחלטה, גמלאים שלא זוכו בפטור הנוסף נשאו בתשלום מס עודף על קצבאות, סכום שהיה נחסך אלמלא המחדל.

רקע: מהו תיקון 190 וכיצד הוא נוגע לקצבאות

תיקון 190, שנחקק לפני יותר מעשור, הרחיב את הטבות המס על קצבאות ומענקים מסוימים לפורשים. המשמעות המעשית עבור חלק מהגמלאים הייתה הגדלת שיעור הפטור ממס על חלקים מקצבת הזקנה שלהם, בכפוף לתנאים, ובהם אי־היוון הקצבה והיעדר קצבאות נוספות. לדבר המבקשים, במשך שנים ארוכות לאחר כניסת התיקון לתוקף, הקרנות לא פעלו ליישומו באופן שיטתי כלפי כלל הזכאים ולא יידעו את העמיתים על כך בזמן אמת.

בקשת האישור הוגשה בשם קבוצה של גמלאים המקבלים קצבה חודשית יחידה מקרנות הפנסיה, מבלי שביצעו היוון של קצבתם. לטענתם, בעטיו של המחדל נמנע מהם פטור מס חודשי שהצטבר לכדי פגיעה כספית משמעותית, הנמדדת במצטבר בעשרות עד מאות שקלים לכל חודש, ובהיקפים גדולים ברמת הקבוצה במשך שנים.

טענות הצדדים: מי היה אחראי ליישום הפטור

המבקשים טענו כי הקרנות, בהיותן מנהלות כספים עבור העמיתים ובעלות חובת אמון וזהירות כלפיהם, היו צריכות לפעול באופן פרואקטיבי: לאתר את הזכאים, להבהיר להם את זכאותם, לקבל מהם הצהרות רלוונטיות ככל שנדרשו, ולבצע את הזיכוי החודשי או השנתי בפועל. משלא עשו זאת, נגרם לחברי הקבוצה נזק כספי ישיר.

מנגד, הקרנות טענו כי האחריות רובצת לפתחם של הגמלאים ויועציהם – עורכי דין ורואי חשבון – שלדבריהן היו מודעים לזכות לפטור הנוסף ואף הגישו דוחות שנתיים, אך לא פעלו לקבלת ההטבה. לשיטתן, לכל היותר מדובר בכשל פרטני של כל גמלאי ויועציו, ולא בכשל מערכתי של הקרנות.

עמדת רשות המסים: טענת מעשה בית דין והליך לא נכון

רשות המסים ביקשה לדחות את הבקשה על הסף. לשיטתה, קיים הסדר פשרה קודם שאושר בפסק דין בהליך אחר הנוגע לתחום זה, ומכוחו יש לחברי הקבוצה מעשה בית דין. עוד נטען כי מי שסבור שנגבה ממנו מס ביתר מחויב לפנות בבקשה להחזר מס בהליך פרטני, ולא לעקוף זאת באמצעות תביעה ייצוגית.

הכרעת בית המשפט: חובה להבהיר, ליידע ולמסור הנחיות ברורות

השופטת שדנה בבקשה קיבלה את עמדת המבקשים ברובה. נקבע כי על קרנות הפנסיה, מכוח תפקידן כמנהלות נכסי עמיתים ובשל יחסי האמון המיוחדים שביניהן לבין הגמלאים, מוטלת חובת זהירות מוגברת. חובה זו כוללת לא רק תשלום הקצבה המדויקת, אלא גם מתן מידע והכוונה מספקים בנוגע לזכויות מס נלוות, לרבות יידוע על קיומו של פטור נוסף והצעדים הדרושים לקבלתו.

עם זאת, בית המשפט הבהיר כי מעיון בהנחיות המקצועיות של רשות המסים עולה שלא הייתה חובה אוטומטית על הקרנות לזכות את כלל הגמלאים בפטור, ללא כל פעולה מצד הגמלאי. ברגיל, דרשה הרשות הצהרות מהגמלאים הוותיקים על כך שאין להם קצבאות נוספות ושלא הוונו קצבתם, כתנאי לזיכוי. במילים אחרות, הקרנות לא היו רשאיות לזכות כל גמלאי באופן גורף, ללא בדיקה מינימלית. נקבע גם כי הקרנות פעלו מול רשות המסים כדי להקל על היישום, ואף קיבלו אישורים נקודתיים להפעלת מנגנוני זיכוי אוטומטיים במקרים שבהם החומר הדרוש כבר מצוי אצלן.

למרות זאת, הפגם המהותי בהתנהלות הקרנות, לדעת בית המשפט, היה בשלב ההסברה והפנייה לגמלאים: הן לא שלחו הודעות מספקות לכל מי שעלול להיות זכאי, לא יזמו איסוף הצהרות בהיקף הנדרש, ולא בנו תשתית תקשורתית נכונה שתאפשר לעמיתים להבין מה עליהם לעשות כדי ליהנות מהפטור. בכך הופרה חובת האמון והזהירות כלפי העמיתים לפחות עד שנת 2020, עת יצאו הנחיות מבהירות יותר מטעם רשות המסים.

הפגיעה הכספית והקשר הסיבתי

בית המשפט קבע כי הוכח לכאורה נזק לחברי הקבוצה: מי שלא זוכה בפטור הנוסף שילם בפועל מס עודף על חלקים בקצבה שייתכן והיו אמורים להיות פטורים. הקרנות טענו כי גם אם נפלה תקלה מצידן, ניתן היה לאיין את הנזק באמצעות בקשות פרטניות להחזר מס רטרואקטיבי, ובמיוחד לאחר אותו הליך קודם שבמסגרתו ניתנה אפשרות להחזרים.

על כך השיבה ההכרעה: טענות על אשם תורם מצד הגמלאים או יועציהם, כמו גם האפשרות לקבל החזר בדיעבד, אינן מבטלות את עצם האחריות בשלב זה. סוגיות אלה רלוונטיות בראש ובראשונה לקביעת שיעור הנזק ולחלוקת האחריות בין מעורבים שונים – אך אינן עילה לדחיית בקשת האישור.

מעשה בית דין, סילוק על הסף והתיישנות

בית המשפט דחה את טענת מעשה בית דין: ההליך הקודם עסק בהסדר מול גורם אחר ובשאלות משפטיות שונות, והקרנות הנתבעות כאן לא היו צד לו. בנוסף, התביעה הנוכחית אינה תביעה להשבת מס עודף לפי מנגנוני הפקודה, אלא תביעה נזיקית ושיפוי נוכח מחדלי הקרנות מכוח יחסי האמון והחובה ליידע ולהדריך.

גם טענת ההתיישנות נדחתה בשלב זה. לגבי שנים מוקדמות יותר, נקבע כי בשים לב לדוקטרינות משפטיות העוסקות במועד גילוי העילה ובשונות שבין חברי הקבוצה, אין מקום לסלק על הסף. את המורכבות הראייתית ניתן לנהל במסגרת ההליך, לרבות חלוקה לתת-קבוצות, ככל שיידרש.

אפשרות לאחריות משותפת של רשות המסים

בית המשפט ציין כי קיימת אפשרות סבירה שבסופו של יום תיקבע אחריות נזיקית גם לרשות המסים כמעוולת במשותף, במובן זה שפרסומיה והנחיותיה בתקופה הרלוונטית לא בהכרח שיקפו באופן ברור די הצורך את האפשרות למתן הפטור בכפוף להצהרה. לצד זאת, ההליך הייצוגי אושר בשלב זה כנגד הקרנות בלבד, על יסוד הטענות בדבר רשלנות והפרת חובות האמון כלפי העמיתים.

מה המשמעות המעשית עבור הציבור

ההחלטה מחדדת כלל מערכתית: גופים מוסדיים המנהלים כספי ציבור אינם רשאים להסתפק בקריאה כללית של ההוראות, אלא מחויבים לפעול אקטיבית כדי להבטיח שהזכויות המוקנות בדין – ובפרט זכויות מס – יגיעו ליעדן. בעידן של מערכות מידע מתקדמות ונתונים מרוכזים, מצופה מהקרנות לנקוט בכלים אפקטיביים לצמצום כשלים: דיוור יזום, טפסים דיגיטליים פשוטים, ליווי טלפוני למבוגרים, וניטור מתמשך של מימוש ההטבות.

מבחינת הגמלאים, ההחלטה עשויה להוביל להחזרי מס עתידיים או להתאמות בקצבאות החודשיות, ככל שיוכח כי נגרם נזק וכי הזכאות לא נוצלה בשל מחדלים שאינם תלויים בהם. היא גם צפויה להשפיע על אופן ניסוח ההודעות והטפסים של קרנות הפנסיה ועל שיתופי הפעולה בינן לבין רשות המסים.

דגשים מרכזיים מן ההחלטה

  • חובת זהירות ואמון של קרנות הפנסיה כוללת גם חובת יידוע והכוונה אקטיבית ביחס לזכויות מס של עמיתים.
  • הקרנות אינן מחויבות לתת פטור אוטומטי ללא כל פעולה מצד העמית, אך עליהן להבטיח כי העמית יודע מה עליו לעשות ולקבל ממנו את ההצהרות הנדרשות.
  • נזק של תשלום מס עודף הוא נזק בר־פיצוי, גם אם קיימת אפשרות לקבלת החזר מס בדיעבד; סוגיית ההחזר קשורה בעיקר להיקף הנזק.
  • טענות בדבר מעשה בית דין והתיישנות אינן מצדיקות סילוק על הסף בשלב בקשת האישור, כאשר הצדדים והעילות שונים או כאשר ייתכן שחלו דוקטרינות של גילוי מאוחר.
  • קיימת אפשרות סבירה להטלת אחריות נזיקית משותפת על יותר מגורם אחד, אך האישור בשלב זה הוא נגד הקרנות.

מה כדאי לגמלאים לעשות כעת

  • לבחון את תלושי הפנסיה ולוודא כיצד חושב המס בשנים האחרונות.
  • לפנות לקרן הפנסיה ולבקש מידע כתוב לגבי הזכאות לפטור הנוסף והטפסים הדרושים.
  • לבדוק אם בוצעה היוון של קצבה בעבר או אם קיימות קצבאות נוספות – נתונים המשפיעים על הזכאות לפטור.
  • לשקול פנייה לאיש מקצוע להערכת היקף המס שנגבה בפועל מול מה שהיה אמור להיגבות.
  • לשמור תיעוד ומסמכים: הודעות מהקרן, דוחות שנתיים ושינויים שבוצעו בשיעורי המס על הקצבה.

מבט קדימה: ניהול ההליך ותוצאות אפשריות

ההליך הייצוגי יעבור כעת לשלב הדיוני והראייתי. ייתכן שבית המשפט יבקש להגדיר תתי-קבוצות כדי לתת מענה לשונות בין העמיתים, למשל בין גמלאים ותיקים לחדשים, בין מי שהגישו הצהרות לבין מי שלא, ובין מי שיש להם קצבאות נוספות למי שאין. כמו כן, על הפרק עומדות שאלות של אשם תורם והפחתת נזק, שעשויות להשפיע על שיעור הפיצוי.

לצד זאת, פסק הדין מעביר מסר ברור לגופים מוסדיים: מעבר לעמידה טכנית בהנחיות רגולטוריות, קיימת חובת הוגנות אקטיבית כלפי העמיתים. בגופים המנהלים כספי פרישה, חובה זו מתחדדת נוכח פערי המידע והכוחות בין הציבור המבוגר לבין המוסדות הפיננסיים.

לסיכום, בית המשפט קבע כי קיימת תשתית ראשונית לכך שהקרנות התרשלו והפרו את חובת האמון כלפי גמלאים בשל העדר יידוע, והורה על ניהול התביעה כייצוגית. במקביל, לא נשללה האפשרות לאחריות משותפת של גורמים נוספים. פסק הדין מסמן כיוון של הגברת ההנגשה והאחריותיות בשוק הפנסיה, ומבהיר כי זכויות מס אינן סיסמה – הן מחייבות ליווי והסברה שיטתיים.